• 09.04.10, 12:12
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

RP: Kuidas maandada maksjariske

Headel aegadel vaadatakse riskide maandamisele ning likviidsuse hoidmisele ja parandamisele läbi sõrmede. Heitlikel aegadel võib selle teema tähelepanuta jätmine tähendada aga raha kaotust või isegi pankrotti.        
Ettevõtteid puudutavad mitmesugused riskid, mida tuleb teadvustada ja otsida võimalusi nende maandamiseks. – kui hästi teame oma äripartnereid ja nende majandusseisu; kas oleme kindlad, et saame oma kauba või teenuse eest raha kätte; milliseid maksetingimusi saame pakkuda või endale lubada; – kas äripartneri asukohariik on stabiilne ja usaldusväärne; – kas äripartneri asukohariigi valuuta on liikuv ja majandus stabiilne; – riigi ja poliitiline risk, kas saajariik võtab vastu välisülekandeid, kas saaja konto on blokeeritud; – kas äripartner saab oma tellitud kauba kätte; kauba kadumise või hävimise võimalus transportimisel.
Peamised riskid, millega ettevõttel tuleb tegeleda, on järgmised:
• maksja risk
• riigirisk
• valuutarisk
• ülekanderisk
• tootmisrisk
• transpordirisk –
Iga riski maandamiseks pakuvad pangad erinevaid tooteid ja teenuseid, mille vahel on ettevõttel võimalik valida.
Maksjariskist hoidumine mis võimaldab valuutakursi tulevikuks fikseerida; mis võimaldab vahetada üht valuutat teise vastu kindla kursiga. Sealjuures lepitakse samal ajal kokku samade summade kindlaksmääratud kursiga tagasivahetamine konkreetsel kuupäeval tulevikus.
Suuremaid riske äris on maksjarisk. Ostja soovib kauba või teenuse eest tasumisel kasutada järelmaksu, samal ajal kui müüja soovib alati saada ettemaksu. Oluline on leida kõiki osapooli rahuldav lahendus.Kui osapooled teineteist ei usalda, siis nad:
• võivad tehingu juures kasutada panga-garantiid.
Ostja pank võtab kohustuse maksta müüjale garantiikirjas fikseeritud summa esimesel nõudmisel. Müüja esitab näiteks maksegarantii alt nõude juhul, kui ostja ei täida oma maksekohustust. Garantii võib tagada ka müüjale tehtud ettemaksu, lepingu sõlmimise, tootmisriski ja garantiiaja kohustusi;• võivad väliskaubandustehingus kasutada maksevahendina akreditiivi.
Ostja pank võtab akreditiivi väljastades endale kohustuse maksta müüjale kokkulepitud summa välja juhul, kui müüja täidab akreditiivi tingimused (kaubadokumentide esitamine). Müüja võib oma pangast saada raha kauba eest kätte kohe pärast kauba ostjale teelepanemist. Ostjal on aga kindlus, et kaup on teele pandud. Akreditiiviga on võimalik maandada peaaegu kõiki riske;• võivad väliskaubandustehingus kasutada maksevahendina dokumentaalset inkassot.
Soovitan sellist maksevahendit kasutada pigem impordil kui ekspordil, sest inkasso teenib ennekõike importija huve. Pank ei võta inkasso puhul üldjuhul maksekohustust;• võivad tehingu teha liisingu kaudu.
Seda võimalust kasutatakse põhiliselt seadmete või transpordivahendite soetamisel. Ostja pank finantseerib tehingu, kus müüja saab oma raha kätte tehingu tegemise hetkel, ostja jääb aga oma pangale kauba eest tasuma osamaksete kaupa.Kui me ei ole kindlad valuutakursi püsimises, võivad:
• välisturgudel aktiivselt tegutsevad ettevõtted kasutada forward-tehingut,
• ettevõtted kasutada swap-tehingut,
Kui riskid maandatud, võime asuda likviidsust parandama. Praeguses majanduskeskkonnas seisavad ettevõtted silmitsi suurenenud üle tähtaja laekumistega, partnerite ja enda likviidsusprobleemiga, vähenenud müügimarginaalidega, kulude vähendamisega jne. Majandustempo aeglustumise tõttu on aeglustunud ka rahakäibe kiirus, mis nõuab ettevõtetelt suuri ümberkorraldusi.
Loe ajakirjast Raamatupidamise Praktik ka seda, kuidas parandada likviidsust. SIIN.
Ajakirja Raamatupidamise Praktik saab tellida
Autor: Lemmi Kann, Kristiina Koel

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.09.24, 17:13
Kui klient jääb võlgu: efektiivseim nipp raha koju toomiseks
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele