Riigikontroll leidis õigusaktide seletuskirju analüüsides, etministeeriumides on huvirühmade õigusloomesse kaasamise praktika väga erinev ning tihti tehakse seda vormi täiteks, kui eelnõu juba valmis.
Riigikontroll leidis, et mitmetel juhtudel puudus ministeeriumil õigusakti väljatöötamisel selge plaan, keda ja millal on vajalik õigusakti väljatöötamisse kaasata.
Nii sotsiaalministeeriumis, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis,keskkonnaministeeriumis ning haridus- ja teadusministeeriumis toimubkaasamine erinevate eelnõude koostamisel erinevalt. Huvirühmasid kaasatakse näiteks siis, kui ministeerium ei ole valdkonnas täielikult kompetentne ning kui huvirühm on suur ja jõuline. Teistel juhtudel sõltub kaasamine näiteks sellest, kui oluline eelnõu on ning kas on piisavalt aega ja raha, selgub auditist.
Samuti selgus auditi käigus, et pea pooltel juhtudest olid ministeeriumid kaasanud huvirühmad õigusakti väljatöötamisse alles kooskõlastamise faasis, kui eelnõu oli juba valmis. Sealjuures ei antud huvirühmadele üldjuhul kooskõlastamiseks piisavalt aega (vähemalt neli nädalat), et valmistada põhjalikult ette oma seisukohad.
"Liiga lühikese kooskõlastamisaja tingib tavaliselt poliitiline surve või vajadus seadus kiiresti rakendada," osutab audit sellise toimimise põhjustele.
Riigikontroll selgitas ka välja,et kaasamisprotsessi dokumenteeritakse ministeeriumides õigusaktide väljatöötamisel puudulikult.
"Huvirühmadele ei jõuta anda piisavalt tagasisidet, mis eelnõule esitatud ettepanekutega edasi saab või miks mõningate otsusteni eelnõu väljatöötamisel lõppkokkuvõttes jõuti. Kõiki kaasatavate arvamusi ei ole alati võimalik puuduliku dokumenteerimise tõttu hiljem tuvastada," heidab riigikontroll ette.
Ministeeriumid on mõningatel juhtudel põhjendatud sellist asjade käiku eelnõu
väljatöötava personali vähesusega.
Riigikontrolli hinnangul on kaasamise hea tava kahetsusväärselt rakendatud vaid
osaliselt, mis tähendab, et see kantud eelkõige ministeeriumi praktilisest huvist seadust kiiresti menetleda.
Seotud lood
Riigikontroll toob oma auditis välja omamoodi kurioosumi, kus seadus jõustus kolm päeva enne avaldamist.
Riigikontroll heidab justiitsministeriumile ette aastate pikkust suutmatust luua tulemuslikku õigusaktide mõju analüüsimise korraldust, mistõttu ei ole õigusakti vastuvõtjatel ega ka avalikkusel piisavat ja usaldusväärset infot seaduse võimalike tagajärgede kohta.
Ministeeriumid ei kajasta õigusakti vastuvõtmisega kaasnevaid kulusid ja tulusid nii riigieelarvele kui ka eri osapooltele ega oma nendest ülevaadet, leidis riigikontroll juhusliku valiku alusel eelnõude seletuskirju lapates.
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.