Audiitortegevust juhtis ja koordineeris kuni 1999 . aasta 1. juulini Audiitortegevuse Nõukogu, mille staatuseks oli olla Rahandusministeeriumi organ. Kirjade järgi küll iseseisev ja sõltumatu, kuid mille tegevust finantseeriti riigieelarvest.
Selline rahaline seotus Rahandusministeeriumiga tekitas arusaamatust rahvusvahelisel tasandil ja Audiitortegevuse Nõukogu käsitleti kui paralleelinstitutsiooni Riigikontrollile. Oli praktiliselt võimatu selgitada, et Eesti Vabariigis toimib ja areneb sõltumatu audiitortegevus samadest põhimõtetest lähtuvalt mis mujalgi maailmas.
Kutse eestvedajate selge huvi ja suur tahe oli saada rahvusvaheliste audiitortegevust koordineerivate organisatsioonide IFAC ja FEE liikmeiks. IFAC on rahvusvaheline organisatsioon, peakontoriga New Yorkis, mille ülesandeks on ühtlustatud standarditega audiitori kutsetegevuse ülemaailmne arendamine ja FEE kui Euroopa Audiitorite Föderatsioon Brüsselis on audiitorite kutseala mittetulunduslik esindusorganisatsioon Euroopas.Nimetatud eesmärgini jõudmine tundus olevat kauge tulevik. Tõdeti, et unistused ei täitu iseenesest vaid selleks tuleb tegutseda. Esmalt vajab korrastamist nii audiitori kutsetegevuse kui ka Audiitortegevuse Nõukogu õiguslik baas ja selleks ei ole muud mõjusamat vahendit kui vastav EV seadus. Pärast auditeerimiseeskirja väljatöötamist 1994. aastal asuti teiste Euroopa riikide audiitori kutsetegevust koordineerivate institutsioonidega suhtlema, hankima sealt valdkonna regulatsioone, neid läbi töötama ja analüüsima, et püstitada Eesti õigus ja kultuuriruumi sobiv lähteülesanne. See eeltöö kestis paar aastat. Koostöös Rahandusministeeriumi juriidilise osakonna spetsialistidega valmis 1998. aastal Audiitortegevuse seaduse eelnõu, mis 10. veebruaril 1999 Riigikogus vastu võeti ja ime küll, on ilma suuremate muudatusteta kehtinud kuni tänaseni. Küllap sai „elatav” seadus. Siinkohal tänu kõigile, kes esimese audiitortegevuse seaduse tulemisele kaasa aitasid.Ajad ja olud muutuvad ning täna on huvitav meenutada, et Audiitortegevuse seaduse menetlemisel oli tol ajal märkimisväärne osa Riigikogu liikmeist seisukohal, et valdkond ei vaja seaduse regulatsioone vaid vaba turumajandus korrastab kõik. Tänaseks on olukord maailma majanduses sedavõrd muutunud, et Euroopa Liit reguleerib valdkonda vastava direktiiviga ja kõigil liikmesriikidel peavad olema direktiiviga kooskõlas olevad seadused.1. juulist 1999 jõustunud seadus korrastas audiitortegevuse Eestis ja lõi Audiitorkogu kui avalik-õiguslikust juriidilisest isikust audiitorite kutseomavalitsuse, mis andis võimaluse taotleda liikmestaatust audiitorite rahvusvahelistes organisatsioonides IFAC ja FEE. Sooviavaldusele lisaks oli vaja juba liikmeks oleva institutsiooni soovitust. Head kolleegid Rootsi audiitorite kutseühendusest olid need, kes andsid meile vajaliku soovituse ja Eesti Audiitorkogu sai 11. novembril 2004 IFAC’i täisliikmeks ja 16. detsembril 2004 FEE korrespondentliikmeks.Sellega oli loodud audiitorite kutseühendus, millel ligipääs parimale rahvusvahelisele praktikale ja avatud võimalused kutsetegevuse rahvusvahelisele tasandile viimiseks.
Autor: Lemmi Kann, Urve Kipper
Seotud lood
Eesti audiitortegevuse senist ajalugu võib vaadelda kahe dekaadina:
Oli aasta 1989. Kooperatiivid, kui eraettevõtluse põhivorm, olid tormiliselt arenenud juba paar aastat. Tekkinud olid esimesed väliskapitali osalusega ühisettevõtted. Uskumatu, kuid paljud märgid viitasid üha veenvamalt sotsialismi peatsele hääbumisele Eestis.
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.