• 08.11.18, 13:05
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kes peab tõendama vara ausat päritolu?

Rahandusministeerium on saatnud kooskõlastamiseks rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse eelnõu, mille järgi peaks rahapesukahtluse korral vara ausat päritolu hakkama tõendama vara omanik. Muudatuste eesmärk on suurte rahvusvaheliste rahapesujuhtumite esinemise riski vähendamine.
Rahapesu kahtluse korral peab omanik vara ausat päritolu tõendama
  • Rahapesu kahtluse korral peab omanik vara ausat päritolu tõendama Foto: scanpix
Suurimaks probleemiks on teadmata päritoluga raha
Peamine rahapesu tõkestamise probleemsituatsioon on Eesti krediidi- ja makseasutuste kontodele kantav teadmata päritoluga raha. Vara päritolu uurides on uurimisasutused jõudnud olukorda, kus sellistes skeemides kasutatava raha päritolu ei ole tuvastatav, sest rahvusvahelistele õigusabipalvetele vastuste saamine viibib või seda ei tule üldse. Seega puudub tihti võimalus algatada skeemis osalejate suhtes kriminaalmenetlust rahapesu kuriteo tunnustel.
Samas puudutavad pankade kõrgendatud meetmed ja hoolsuskohustus, aga kõige rohkem nn tavakasutajaid, ausaid ettevõtjaid ning investoreid, kes on sunnitud Eestis äri tegemisel esitama palju andmeid, millega kaasneb suur halduskoormus ning mitmesugused kulud.
Sellest tulenevalt on Siseministeerium ja Eesti Pangaliit teinud Rahandusministeeriumile ettepaneku pööratud tõendamiskoormuse kehtestamiseks.
Raha päritolu peab tõendama kahtluse olemasolul
Eelnõus toodud muudatustega kohustatakse vara omanikku või valdajat esitama tõendeid vara legaalse päritolu kohta, et selgitada varaga seotud tehingu majanduslikku eesmärki, seoseid reaalse majandustegevusega, osapooli ja nende lõplikke kasusaajaid. Aga seda ainult juhtudel, kus rahapesu andmebüroo on rakendanud piiranguid vara kasutamise ja käsutamise kohta ning olemasolev teave viitab vara päritolu varjamisele. Samuti ka siis, kui vara omanikud ei tee uurijatega koostööd. Näiteks hoiavad menetlusest kõrvale, püüavad vara päritolu või sellega tehtavaid tehinguid tõendada võltsitud või tegelikkusele mittevastavate dokumentidega. Tavalistele isikutele, kes kasutavad igapäevaseid finantsteenuseid, ei lisandu täiendavaid kohustusi tõendada oma vara päritolu.
Kaubanduskoda toetab eelnõu eesmärki vähendada suurte rahvusvaheliste rahapesujuhtumite esinemise riski. Kui senine praktika rahapesujuhtumite tuvastamisel ei ole olnud efektiivne, siis on vajalik seda muuta.
Põhiseaduse kohaselt ei ole keegi kohustatud kriminaalmenetluses tõendama oma süütust. Sellest tulenevalt lasub süüdistatava süü tõendamise kohustus riigil.
Kaubanduskoda leiab, et eelnõus toodud meede on suure tõenäosusega lühiajalises plaanis tõhus ja avaliku huvide kaalukuse seisukohast väga oluline. Kuid antud muudatuse puhul on tegemist väga olulise erandiga Eesti õigusruumis ja seega on enne seaduse muutmist oluline analüüsida nii riivet põhiseadusega kui ka sellele järgneda võivaid tagajärgi.
Kaubanduskoja pöördumisega Rahandusministeeriumi poole saad tutvuda SIIN.
Allikas: Eesti Kaubandus- Tööstuskoda

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 05.12.24, 07:30
Avalikusta kliendi võlg ja tagastamise kiirus kahekordistub
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele