Justiitsminister Kristen Michal ütles riigilõivuseaduse muutmist kommenteerides, et 2009. aastal kõrgustesse tõstetud riigilõive on plaanis oluliselt alandada ning värske ministrina on ta valmis kuulama kõigi osapoolte sisulisi argumente.
Järgneb justiitsminister Kristen Michali kommentaar:
Riigilõivude tõstmine oleks olnud paratamatu ka ilma majanduskriisita, kuna tsiviilkohtumenetlusega seotud lõivud olid selleks ajaks kehtinud suures osas muutmatuna aastast 2001. Arvestades seda, kui palju olid selle ajaga tõusnud hinnad ja palgad, samuti kohtukulud, on tõenäoline, et tõstmisest ei oleks pääsenud nii või teisiti – nii et ehk oli osalt tegu ka paratamatusega.
Ka tollal lähtuti ju põhimõttest, et tsiviilvaidlustes peaksid riigilõivud katma eraõiguslike vaidluste kohtuliku lahendamise kulud võimalikult suurel määral ning vastav raha ei peaks tulema lõviosas maksumaksja taskust.Statistika näitab, et kohtusse pöördumine on pärast lõivude tõstmist tõusnud. Oluline on see, et vähekindlustatud isikutel on alati võimalik taotleda menetlusabi korras lõivuvabastust. Süsteemi üks põhimõtetest oligi see, et isiku, kes maksta ei jõua, saab riigilõivu tasumise kohustusest osaliselt või täielikult vabastada.
On muidugi selge, et lõivud ei tohi riigile olla mingisuguseks täiendavaks tuluallikaks, nende eesmärk on katta mingi toiminguga riigile kaasnevad kulud. Näiteks aastal 2006 vaadati justiitsministeeriumis ettevõtja õiguse tegevuskava raames meie haldusalas olevad lõivud selle pilguga ka üle ning vähendati seetõttu registri- ja kinnistuslõive, mis olid tol hetkel riigi tegelikest kulutustest mingile toimingule tunduvalt suuremad.
Mis puudutab võrdlust teiste riikidega, siis siin on oluline silmas pidada, et Euroopas on kahesuguse kohtulõivude süsteemiga riike. Üks süsteem on selline, kus kehtivad kindla suurusega lõivud, teise süsteemi järgi aga sõltuvad lõivude suurused vaieldava vara väärtusest. Eesti on kogu aeg kuulunud sinna viimasesse süsteemi ning tänane idee ei ole mitte süsteemi ümbertegemine nullist, vaid lõivude kriitiline ülevaatamine ja alandamine.
Alandame lõivusid arvestataval määral, aga siia juurde on oluline rõhutada, et see ei toimu kindlasti mitte ühe puuga. Kõik kohtumenetlusega seotud lõivud vaadatakse üle süsteemselt ja korrigeeritakse ükshaaval.Kas ja mida nüüd seaduses muuta, saab otsustada, kui eelnõu on valmis ja saame hakata kõigi osapooltega arutama ning otsima parimat tasakaalu erinevate eesmärkide vahel.
Värske ministrina olen valmis kuulama kõigi osapoolte sisulisi argumente ja kavatsen seda ka tulevikus teha.
Seotud lood
Riigilõivude märkimisväärselt kõrge taseme tõttu ei ole juurdepääs õigusemõistmisele igaühele piisavalt kättesaadav, mistõttu tuleb riigilõive alandada, ütles õiguskantsler Indrek Tederi oma ettekandes riigikogule.
Öeldakse, et kolm on kohtu seadus. Riigikohtu poolt esmaspäeval tehtud otsus on teine kogupauk riigilõivuseaduse pihta, mille eest advokaadid hoiatasid justiitsministeeriumit juba 2009. aasta lõpus.
Juurdepääsu õigusemõistmisele takistavad kõrged riigilõivud, märgib õiguskantsler Indrek Teder 2010. aasta tegevuse kirjalikus ülevaates, mille ta täna riigikogule üle andis.
Äripäeva meelest on riigilõivude alandamist ette panev Riigikohus õigel teel. Nagu oleme sunnitud endalegi mõneti ootamatult tõdema, ka vastava seaduseelnõu esitanud Keskerakond.
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.