Eesti tuntuim raamatupidamise ja palgaarvestuse tarkvara tähistas hiljuti 30. juubelit. Tõeliselt märkimisväärne kuna 90ndatel oli kogu meie IT-maastik alles lapsekingades. Seekordne sünnipäev tuli mitmete muutuste tuules.
- Elu sidus värske Meriti tegevjuhi juba enne ülikooli erinevate tarkvara ettevõtmistega, kuigi kui TÜ kraadi uskuda, siis paberite järgi on ta justkui hoopis juhiks ja finantsspetsialistiks loodud. „Ei ole mingi mees metsast tulnud seda ettevõtet juhtima, oleme juba 20 aastat erinevas vormis koostööd teinud,“ räägib Tõnis Kask.
Üks olulisemaid on vast tõik, et ettevõtte loojad Kaja ja Andres Kert andsid taktikepi üle uuele juhile. Nüüd tüürib Meritit tegevjuht Tõnis Kask, kes ettevõttes tegelikult uus inimene ei olegi. Mehe abil on teoks saanud mitmed põnevad projektid viimase paarikümne aasta sees. Äripäev uuris
Merit Tarkvara uuelt juhilt ettevõte käekäigu kohta.
Kui kergelt või raskelt tuli otsus võtta vastu ettepanek ettevõtte juhtimine üle võtta? Tegemist on ju ikkagi suure vastutusega!
Vastutus on tõesti suur. Arvestades mu ettevõtjalikku iseloomu, siis ma ei olnud üldse kindel, kas ma seda kõike tahan. Väljakutse otsustasin lõpuks vastu võtta siinsetele inimestele mõeldes. Omanik konsulteeris töötajatega, kes võiks tema elutööd jätkata ja nende soosing minu suunas oli nii suur, et see oleks olnud nende altvedamine, kui oleksin loobunud.
Mis seal salata, väljakutse on suur. Samas kogemused, mis sellest tulla saavad, tunduvad vähemalt esialgu veel põnevad ja vajalikud. Otsuse tegemise juures mängis rolli ka võimalus trendidega kursis olla ja teadmisi jagada, need on asendamatu väärtusega.
Milline on üldse Meriti ajalugu?
1991-2000 kasvas välja asjalik laoarvestuse programm ja Aktiva. Need olid murrangulised aastad arvutimaailmas, sest loodi operatsioonisüsteem Windows. Windowsi arendajaid tol ajal väga palju ei olnud ja DOS-i programmeerijad ei osanud Windowsi programme teha. Kui DOS-i programmid kirjutas Andres Kert ise, siis selleks ajaks oli firma niipalju suureks kasvanud, et Andresel igapäeva tegemise kõrvalt päris programmeerimisele aega ei jäänud. See oli punkt, kus Andres kutsus mind appi, kuna mu tarkvaraettevõte oli mitme programmi taga. Tegime otsuse, et proovime ja 6 kuud hiljem oli toode väljas.
2012. aastal alustasime arendusega ja paari aasta pärast tuli välja pilvelahendus ehk siis praegune veebis kasutatav versioon. Kui praegune kümnend läbi saab, siis on näha, kuhu raamatupidamine otsaga jõuab. Eks seda näitab aeg, kas ja mil määral mingid asjad on mõistlikud, aga kindlasti see arusaam, kuidas seda tööd tehakse kümne aasta pärast hoopis teistsugune.
- „Meriti edu saladus on head inimesed,“ ütleb tegevjuht Tõnis Kask. „Iga ettevõtte nurgakivi on ennekõike inimeste-vaheline usaldus ja pühendunud töö.“
Äkki proovite natuke tulevikku ennustada?
Kohe kindlasti läheb ta sinna suunas kuhu ta viimased 20 aastat on liikunud. Prognoosin, et raamatupidaja, kui andmesisestaja, kaob põhimõtteliselt ära. Viimastel aastatel on see protsess järjest kiirenenud, e-arved ja digitaliseerimine soosivad seda.
Raamatupidajad võivad olla üsna hirmul, samas selleks pole põhjust. Tasub mõelda suurelt, sest kes on raamatupidaja ettevõttele või ettevõtjale? Sisuliselt partner, kes annab finantsialast nõu ja andmete sisestamine ongi saamas teisejärguliseks.
Usun, et raamatupidamise programmid muutuvad selles valdkonnas tulevikus finantsjuhile abiliseks, et ta saaks anda ettevõtjale paremaid soovitusi. Toome näite, mul on vaibapaigaldusfirma ja ma küsin 50 eur tund ja programm ütleb ühel hetkel, et 50 eurot on küll hästi, aga teised küsivad 100. Miks sa ei võiks küsida 75?
Kujutage ette, et üks programm hakkab andma selliseid soovitusi, mille peale muidu ise ei tule või ei ole aega mõelda! Näiteks ütleb programm ühel hetkel, et maksad mingitel põhjustel kaskokindlustuse eest 20 % rohkem kui kõik teised sinu valdkonna ettevõtted. Selle võimaluse tagab ostuarvete analüüs ja keegi sellest ei kaota välja arvatud mõni kindlustusfirma. Raamatupidaja funktsioon andmesisestajast muutub täiesti. Eks seda saame näha, milleks täpselt.
Väikeettevõtjatele oleks see ju täiesti asendamatu abimees!
Just, suurtel ettevõtetel on finantsjuht, aga kui oled väiksem, siis võtad vastu esimesed pakkumised, sest sul lihtsalt ei ole aega järgmisi vaadata. Ja nii ta jääb ehk kümneks aastaks, kui tegelikult leiduks tunduvalt soodsamaid variante.
Hea näide on, et me vahetasime kontorit. Kolisime Tartus Pipedrive majja ja avastasime, et maksime vanas kontoris enam kui poole väiksema pinna koristamise eest rohkem, kui me maksame täna terve korruse eest. Aga kui programm oleks enne öelnud, et kuule, sa maksad liiga palju, siis oleks varem seda vahet märganud. Programmist saabki tulevikus finantse puudutavate eluliste otsuste parem käsi.
Väikeettevõtte finantsnõustaja?
Just! Visioonina oleks väga vahva, et sõidad autoga ja ütled, et Siri saada üks arve välja ja siis kirjeldad, mis arvet soovid välja saata. Sa ei võta oma telefoni isegi mitte. Räägid oma loo, mille eest, kui palju, mis hinnaga ja kellele ja e-arve läheb. Sinna on Eestis kindlasti veel päris pikk tee. Häda on selles, et meie turg on nii väike, arenduse kulu aga suur.
Nüüd on võimalik Merit Aktivas ka avaliku sektori raamatupidamist teha.
Eelmise aasta lõpus täienes Merit uue lahendusega. Avaliku sektori algseade sisaldab avaliku sektori ettevõtetele üldeeskirjadega kehtestatud kontoplaani ja klassifikaatoreid, mida Aktivas dimensioonideks nimetatakse: tehingupartner, tegevusala, allikas, rahavoog. Täiendavalt on võimalik kasutusele võtta piiramatul arvul dimensioone ettevõtte enda tarbeks tulude-kulude analüüsiks. Lisaks tavapärastele aruannetele on võimalik koostada aruannet „Saldoandmik“, "Makseandmik" ja importida need XMLfailiga Rahandusministeeriumi infosüsteemi.
Mittekäibemaksukohustuslased ettevõtted saavad koostada kasumiaruannet, milles on kulud kajastatud koos käibemaksuga, kuigi saldoandmikus on kulud ilma käibemaksuta ja käibemaks on eraldi kontol. Ettevõte saab valida, kas kasumiaruande nimetuseks on kasumiaruanne või tulemiaruanne.
Täiendavalt on kasutaja käsutuses kõik Aktiva automaatikad ja Premium paketi võimalused, ka e-arvete saatmine ja vastu võtmine, otseühendused pankadega, perioodiliste arvete koostamine, pakkumiste, tellimuste koostamine, ostuarvete kinnitusring ja palju muud.
Hiljuti küttis kasutajate hulgas kirgi teie disainiuuendus. Kuidas sellega läheb, kas tunded on veidi jahtunud?
Paraku kui oled trendi looja, siis saad alati vastu näppe. Mitte et meie oleksime trendiloojad, aga me konsulteerime inimestega, kes neid loovad. Ka meie disain ei olnud programmeerija või disaineri mõttesähvatus vaid sellele eelnes kolme kuu pikkune intensiivne töö ühe Eesti juhtiva agentuuriga.
Eks iga asi alguses on konarlik ja mõne asjaga läksime väga intensiivseks arvestades konservatiivset klientuuri. Rahulolematus on nüüdseks õnneks vaikselt ära kadunud. Tegeleme muidugi pidevalt ka kohandustega, mis pehmendavad inimeste välja toodud probleeme. Mõned neist olid päris naelapea pihta!
Disaini poole saame peagi korda. Ka mobiilil kasutamise mugavus, mis oli esimestel päevadel sootuks võimatu, tõotab laheneda, sest sellega seoses on meil eelmisest nädalast ametis uus inimene. Hea kogemusega arendaja, kelle ainus tööülesanne on keskenduda mobiilivaadete ja -kasutuse mugavustele. Usun, me saame juba varsti öelda, et võtsime korraks sammu tagasi, minemaks kaks sammu edasi.
7 põnevat fakti Meriti kohta
• Meriti juured ulatuvad 90ndate algusesse, kui kogu IT-maailmas toimuv oli vägagi uuenduslik. „Me ei räägi infokandjatena isegi mitte veel diskidest vaid perfokaartidest,“ muigab Tõnis Kask.
• Merit Palk programmi abil arvutatakse igakuiselt iga viienda erasektoris töötava Eestlase maksud.
• Meriti uus juht Tõnis Kask on omanud enda ettevõtet, mis oli ühel hetkel kasutajate arvult Skype järel Eesti suurim. Igapäevaseid kasutajaid oli 500 000 ning 71 erinevas riigis. „See andis platvormi, mis aitab aru saada sellest, kuidas ja mida tarkvarafirmas võiks teha,“ leiab Kask.
• Iga teise Eesti ettevõtte majandusaasta aruanne on saadetud Merit Aktivast.
• Meriti nimi ei ole tulnud ühegi omanikule lähedase inimese järgi. Ettevõtte looja leidis selle hoopis sõnaraamatust ning langetas otsuse tähendusele põhinedes. Merit tähendab „edu“.
• Meritis on kokku 36 töötajat. Eestis 28, Poolas 5 ja Soomes 3.
• Kuna praegusel ajal on suurte pidustuste korraldamine keeruline, siis hiljutise 30. juubeli puhul lennutas ettevõte terve kollektiivi nädalaks Türki. „Töötajatele oli see meeldiv üllatus!“
• Meritis tehakse üle 80 000 ettevõtte raamatupidamist.
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.