Klaviatruuril trükkides teeme rohkem vigu kui käsitsi kirjutades, nii võib paratamatult turundusest saada urundus või käsiraamatust käsuraamat. Korrektselt vormistatud kiri loob hea mulje sinust ja su ettevõttest.
Kirjutan igapäevaselt väga palju e-kirju ja leian end päeva lõpus muretsemas, kas kõik kirjad ikka üle kontrollisin või sügab teisel pool ekraani keegi kukalt ja mõtleb, mida talle öelda üritasin. Selgus on suhteline mõiste, see mis on selge ühele, ei pruugi olla selge teisele.
Selge keelekasutuse koolitus pööras mu tähelepanu tekstide korrektsele kirjutamisele ja keele normidele ning andis värvikalt ülevaate, mida kirjas kindlasti vältida tasuks. Tahan neid soovitusi jagada, et järgmise kirja kirjutamisel tunneksid end enesekindlamalt.
Enne kui asud kirjutama, mõtle:
- kellele kirjutan
- mida ja kuidas kirjutan
- kas tean, mida tahan öelda
- kas mu kiri on lihtne ja üheti mõistetav?
TULEKUL!
Praktiline koolitus ametitekstide koostamisest ja selgest keelekasutusest
20. märtsil 2019
Koolitaja: Helve Hennoste
Ole tähelepanelik järgmiste sõnade kasutamisel
Osas – Kas lepingu osas on küsimusi? Millist lepingu osa täpsemalt silmas peetakse? Tasuks küsida, kas lepingu kohta on küsimusi. Lepiti kokku hinna osas – Millisest hinna osast käib juttu? Kirjuta parem, et lepiti kokku hinnas.
Suhtes – Selles suhtes on sul õigus. Kui kaua sa oled juba selles suhtes olnud ja kas sul on alati õigus? Pigem kirjuta, et selles asjas on sul õigus. Usaldus ettevõtte suhtes – Kas lisaks usaldusele on selles suhtes ka austus? Kirjuta parem usaldus ettevõtte vastu.
Vastav – Vastav kiri on kliendile saadetud. Millistele tingimustele see vastab? Oleks parem kirjutada, et asjakohane kiri on kliendile saadetud.
Korduma kippuvad vead
Taotlema – tahan taotleda, olen taotlenud
Töötama – tahan töötada, olen töötanud
Osapool – osapooli saab olla ainult 2, sest pool on ½ tervikust. Kindlasti ei saanud kõik 3 osapoolt lepingule alla kirjutada.
Rida – rida ei tähenda arvu, kui keegi korraldab rea sündmusi, siis on õige öelda, et ta korraldab hulga sündmusi.
E-mail – eesti keeles on korrektne on kirjutada meil, e-kiri või e-post.
Tänu ja tõttu - Tänu pommiähvardusele seiskus töö lennujaamas või koolituse tõttu tunnen end kirjutades paremini. Pea meeles, et tänu on hea ning tõttu halva korral.
Kestus ja kestvus – kestus on aegpikkus, näiteks firmapeo kestus on 3 tundi. Kestvus on edasikestmine ehk vastupidavus, näiteks võib saabaste kestvus olla 3 hooaega.
Enamik ja enamus – enamik on suurem osa, enamus on arvuline ülekaal nagu häälteenamus.
Kas Sina või sina?
Kui kiri on suunatud ainult ühele inimesele võib Sina kirjutada suure tähega, kui kirja loeb mitu inimest on soovituslik kirjutada sina väikese tähega.
Inimesed kipuvad liialdama ks-vormiga. See on saav kääne, mis viitab ajutisusele – Mari oli tüdrukutele emaks, kui nende oma ema ära oli. Kui ettevõtte ütleb, et nende missioniks on suurepärane klienditeenindus, siis on see ajutine missioon ja juba järgmisel nädalal võib missiooniks olla midagi muud. Korrektne on kirjutada, et ettevõtte missioon on suurepärane klienditeenindus.
Kui järgmist kirja kirjutama hakkad, siis varu aega kontrollimiseks. Proovi panna ühte lausesse üks mõte. Kasuta lühikesi lauseid ja tee 15 sõnast pikemad laused pooleks. Väldi teadlikult kantseliiti ja sõnaohtrust. Vajadusel võta kasutusele abimees
e-keelenõu.
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.