Küberturvalisuse teenistuse novembri ülevaatest selgus, et jätkuvad tuntud ettevõtteid imiteerivad õngitsuskampaaniad ning finantspettused. Riigi Infosüsteemi Ametile (RIA) teadaolevalt on arvepettuste läbi saanud Eesti ettevõtted sel sügisel kahju vähemalt 500 000 euro ulatuses.
- Novembris langesid ettevõtted enam finantspettuste ohvriks Foto: pixabay
Petuskeem seisneb selles, et kurjategijad saavad ligipääsu mõne ettevõtte meilikontole ja jälgivad sealset vestlust. Õige ajastuse korral esinevad kurjategijad ettevõtte koostööpartnerina ning paluvad tasuda arve muudetud, teisisõnu enda pangakontole.
„Suurt kahju nõudnud arvepettused on läbimõeldud ja hästi planeeritud, mille tõttu on neid ka keerulisem ära tunda. Küll aga võiks tähelepanu äratada asjaolu, kui arve esitaja on muutnud arvelduskonto numbrit või kiirustab arve maksmisega,“ selgitas RIA küberturvalisuse teenistuse juht Uku Särekanno ning lisas, et alati tasub mistahes kahtluste korral arve saatjale helistada ja üle kontrollida.
Lisaks arvepettuste suuremale levikule oli novembris kaks Facebookiga seotud õngitsuskampaaniat. Ühe kampaania eesmärk oli varastada kasutajaandmeid ning osta reklaami kolmandatele ettevõtetele. Teises kampaanias saadeti justkui Facebooki meeskonnalt kirju, milles õnnitleti ühe miljoni dollari võitmise puhul ning paluti raha ülekandmiseks kontaktandmeid.
Novembris kiitis valitsus heaks sügisel RIA töötajate kaasabil valminud küberturvalisuse strateegia aastateks 2019–2022. Kirjapandu annab hea ülevaate sellest, kuhu soovib Eesti jõuda küberturvalisuse valdkonnas lähiaastatel, ühtlasi on strateegia eesmärk vaadata kriitilise pilguga üle kõik riigis välja arendatud võimekused ning leida võimalus nende kokkutoomiseks.
Eelmisel kuul registreeris RIA küberintsidentide lahendamise osakond (CERT-EE) ca 295 intsidenti, oluliselt rohkem kui mullu samal ajal.
Loe lähemalt novembrikuu küberturvalisuse kokkuvõttest
SIIT.
Allikas: Riigi Infosüsteemi Amet
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.