Ettevõtte jalajälje ja CO2 näitajate arvestus näib väga keeruline ja väikeettevõte võib kulutada paraja varanduse nõustajatele, et saada sellist infot, mille hankimisega saaks ettevõte tegelikult ka ise hakkama.
- Raamatupidaja.ee ärijuht Mare Timian
Raamatupidajad on paljudele väikeettevõtetele sageli kõige usaldusväärsemad nõuandjad, sest klient arutab raamatupidajaga ka palju muid teemasid kui lihtsalt "arvepidamine".
Hea raamatupidaja saab kliendi nõustamist kasutada tugevate suhete loomiseks, et olla toeks ka suurte muutustega toimetulekuks nagu näiteks ESG teemad ja ettevõtte jalajälje, sealhulgas CO2 heitkoguste arvutamine.
Miks on ettevõttele jalajälje ehk CO2 arvutamine oluline teema?
Väiksematel ettevõtetel ei ole seadusest tulevat nõuet oma CO2 näitajaid auditeerida või nende osas aru anda. Aga nii klientide kui ka koostööpartnerite ootus ja uued regulatsioonid võivad seda lähiaastatel muuta. Juba praegu annavad paljud ettevõtted vabatahtlikult aru oma CO2 näitajatest, mis on oluline samm, kui ettevõte soovib saada CO2 -neutraalseks või saada akrediteeringut B-taseme ettevõtteks või sarnast tunnustust.
Seega võib ettevõtte süsinikujalajälje arvestus ja aruandlus anda talle konkurentsieelise teiste ettevõtete ees. Ja teie raamatupidamisteenuse pakkujana saate võimaluse neid selles aidata, mis võib teilegi anda eelise oma konkurentide hulgas.
Valmistu CO2 aruandluseks samm-sammult
Sisekontrolli aastakonverentsil 2024
"Hoia fookus olulisel: globaalsed riskid, AI ja ESG"! räägib Scanfil OÜ kvaliteedi ja jätkusuutlikkuse juht Siret Kegel “ESG kogemusloo: mis juhtub, kui jätkusuutlikkuse eesmärgid kokku siduda ettevõtte strateegia ja kontrolliprotsessidega”, kus kuuleme milliseid väärtuslikke kogemusi ja õppetunde on sel teel tänaseks kogutud ning millised komistuskivid on ette jäänud.
Ootame osalema! Lisainfo ja registreerimine
SIIN.
CO2 heitmeid ei vaadelda ega hinnata kogumis. Tuntuim standard jaotab need kolme gruppi.
1. grupp: need on otsesed heitmed, mida toodab ettevõtte enda taristu ja tegevus. Näiteks ettevõtte kontrolli all olevad katlad, ahjud, sõidukid ja kemikaalide tootmisel või põletamisel tekkivaid heitmed. Teenindusettevõttes võivad need näitajad olla väga madalad, tootmisettevõttes aga üsna suured.
2. grupp: need hõlmavad ostetud energiaga seotud tootmisest tulenevaid kaudseid heiteid. Enamiku ettevõtete jaoks hõlmab see välistest allikatest ostetud elektrit ja soojust.
3. grupp: see kategooria hõlmab ettevõtte väärtusahelas kõiki kaudseid heitkoguseid, mis ei kuulu gruppi 2. See hõlmab tarnijate, töötajate autosõitusid pendelrändel ja ärireiside heitkoguseid. On väga vähe ettevõtteid, kellel ei ole 3. gruppi kuuluvaid heitkoguseid, kuid selle info kättesaamine võib olla äärmiselt keeruline, nõudes näiteks töötajate pendelrände uuringuid.
Tark lähenemine oma ettevõtte andmete kogumisele
Ettevõtte jalajälje ja CO2 näitajate arvestus ei ole lihtne ja ilma süvenemiseta võib väikeettevõte kulutada konsultantidele paraja varanduse, et saada infot ja teavet, mille hankimisega saaks ettevõte ka ise hakkama.
Siin on mõned soodsad või lausa tasuta tegevused, mida ettevõte saab teha juba täna, et saada aimu oma CO2 jalajäljest.
Energiatõhususe audit: ettevõtted raiskavad palju raha ja energiat kontorite kütmiseks või jahutamiseks – Green Alliance’i 2022–2023 aruande järgi on sellise raiskamise hind umbes 70 miljonit eurot aastas. Ettevõtte energiatõhususe audit on seega suurepärane esimene samm paljudele ettevõtetele. Esialgsed kulud võivad säästuna end lihtsalt ära tasuda.
Veebikalkulaatorid: saadaval on arvukalt veebipõhiseid tööriistu ja kalkulaatoreid, mis võimaldavad hinnata ettevõtte süsiniku jalajälge tööstusharu spetsiifiliste võrdlusnäitajate põhjal. Need ei ole täiuslikud ega väida, et see on lõplik tõde, kuid need tööriistad võivad anda esialgse ülevaate ettevõtte CO2 jalajäljest ja olla edasise analüüsi lähtepunktiks.
Suhelge tarnijatega: laialdaste tarneahelatega ettevõtted peaksid saatma enda peamistele tarnijatele mõned küsimused oma jalajälje kohta. See, mida nad õpivad, ei pruugi kohe midagi muuta, kuid mida rohkem infot ettevõttel on, seda parem.
Tööle-koju sõidu analüüsimine: väiksematel ettevõtetel kindlasti juba on hea ülevaade töötajatest, kes autoga tööle sõidavad. Nendele töötajatele lisasoodustuste, hüvede ja näiteks rattaparkla pakkumine vähendaks autoga tööle sõitjaid.
Pange andmed pilve: paljud väiksemad ettevõtted vahetavad endiselt infot paberil või failidega e-posti teel, mis teeb andmete analüüsimise kui mitte võimatuks, siis arutult ajamahukaks ja tülikaks kohe kindlasti.
Kokkuvõtteks
Raamatupidajatel on väga oluline roll ettevõtete valmistumisel kestlikkuse aruandluseks, samuti kõigi teiste praeguste suurte megatrendide ja muutustega kohanemisel ettevõtete äritegevuses. Nende teemadega kursis olemine, koolitused, infovahetus asjatundjatega ja omavahel on raamatupidamise kutsealale tervikuna nüüd ja edaspidi ülioluline võimalus ja väljakutse.
Allikas: www.accountex.com
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.