• 09.05.14, 09:18
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ettevõtjad keerasid vindi üle

Mitme ettevõtlusorganisatsiooni välja pakutud mõte kehtestada firmaautode käibemaksustamise muutmise asemel „aus“ ja ühtlane automaks on küüniline.
Äripäeva hinnangul olnuks ettevõtlusorganisatsioonidest soliidsem jääda konstruktiivsete argumentide juurde emotsionaalselt laetud ja läbimõtlemata ettepanekute tegemise asemel.
 Toimetus mõistab igati ettevõtjate muret autode käibemaksustamise korra muutmise pärast ja toetab ka osa seadusemuudatuse vastu esitatud argumente. Ettevõtjale tähendab see seadusemuudatus tõepoolest lisakulusid ning senisest keerulisemat tõendamiskohustust. Kuid üleüldise automaksu väljakäimine jätab ettevõtlusorganisatsioonidest kättemaksuhimulise mulje: et kui juba meie rahakoti kallale minnakse, siis võtke parem kõigilt ühepalju, et palgatöötaja ometigi ettevõtjast vähema kuluga ei pääseks.
Maksumuutusel peab olema eesmärk. Jah, riigipoolsete selgituste hulka autode käibemaksustamise muutuse vajalikkuse kohta on sattunud hulgaliselt ebakorrektsust. Rahandusminister Jürgen Ligi lendu lastud sõna “kaabakad” tegi üritusele kahju rohkem, kui kõik mõistlikud põhjendused kokku siluda jõudsid. Oleme aga varemgi juhtkirjas välja öelnud, et seadusemuudatus lahendab olulist probleemi: hulk ettevõtjaid esitab isiklikke väljaminekuid ärikuluna, pettes niimoodi riiki.
Riik ei pea tolereerima olukorda, kus paljudel ettevõtetel pole mingit käivet, küll aga on auto, ja maksma käibemaksu tagasi neile, kes seda tegelikult saama ei peaks.
Samas on maksumuudatuse plaanist suuresti läbi kumanud soov lappida riigieelarvet, mis on paraku prevaleerinud viidatud probleemi lahendamise ees.
Automaksu väljapakkumine kõnealuse seadusemuudatuse asemel nimetatud probleemi ei lahenda, ehkki riigieelarvet toidaks küll. Automaksu kehtestamise debatt, kui see Eestis kunagi tõsiseltvõetavana peaks tekkima, peaks lähtuma hoopis teistest eeldustest ja pidama silmas põhilist: iga uus maks peab ühiskonnas ka õiglane tunduma.
Praegune valitsus on öelnud, et automaksu ei kehtesta, ning isegi varem selle mõttega mänginud sotsid on sel teemal üsna vaiksed olnud. Äripäev uut maksu mõistagi ei toeta, sest oleme alati pooldanud õhukest riiki ja võimalikult väikest maksukoormust.
Uut maksu ei tasu kurjalt lauale lüüa. Uus maks pole jokker, mida halva mängu juures head nägu tegemast keeldudes vihaga lauale lüüa. Pigem saavutasid ettevõtlusorganisatsioonid selle kaardi kasutamisega soovitule vastupidise eesmärgi: mõistmine ühiskonnas nende tegevuse ja eemärkide suhtes ei suurene, vaid pigem väheneb. Oluliseks siinkohal osutub pigem motiiv (viha, kättemaks), mitte ettepanek ise.
Vaevalt mõtlevad EVEA ja teised ettepanekule alla kirjutanud ettevõtjate katusorganisatsioonid ise automaksu kehtestamise juttu täie tõsidusega. Kui kehtestamiseks läheks, räägiksid nad teist juttu. Tõenäoliselt soovivad nad pigem näidata, kui absurdne on autode käibemaksustamise seadusemuudatus, soovitades selle asemel midagi veel absurdsemat. Ent tehtud ettepanek elab oma elu edasi ka siis, kui selle konteksti ei mäletata või ei tunta. Mujal maailmas võib see päris kummaline paista: on üks riik siin maamuna peal, kus ettevõtjad soovitavad riigil automaksu kehtestada.
Autor: Äripäev, Tuuli Seinberg

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 05.12.24, 07:30
Avalikusta kliendi võlg ja tagastamise kiirus kahekordistub
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele