• 02.09.11, 11:07
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Usaldus kui inimsuhete alustala

Inimesed mõistavad usalduse vajalikkust järjest paremini. Usalduse puudumise hind on liiga suur, et seda ignoreerida. Inimesed mõistavad usaldust erinevalt, samuti ka seda, millal on tegemist reetmisega. Usalduse loomine kestab kaua, kuid lõhkuda saab seda hetkega, kirjutab psühholoog Tiina Kilkson portaalis bioneer.ee.
Tahtlik reetmine on teise inimese kahjustamine või häirimine, kuid sageli on tegemist tahtmatu reetmisega, mille tulemusel isik saab haiget või kahjustatud. Altvedamised võivad õpetada meile palju kasulikku, avardades meie arusaamist iseendast, suhetest ja elust. Usaldus on vastastikune: tuleb anda, et saada, ja seda kasvatatakse aja jooksul järk-järgult.
Usalduse tähtsust töökohal ei tohi alahinnata, see on vajalik, et inimestevahelised suhted oleksid paigas. Kas olete nördinud, kui inimesed ei tee seda, mida ütlevad ega täida lubadusi? Jah, kindlasti. Mina isiklikult oleksin.
Pole vahet, kas situatsioon puudutab kolleeg-kolleegi suhet või ülemuse-alluva suhet, täitmata ootused, pettumused, murtud lubadused ja nördimus on tööl igapäevane nähtus. Kokkuleppeusaldus tähendab, et inimesed teevad seda, mida on lubanud.
Kas me teeme alati seda, mida oleme lubanud? Ma arvan, et ei, kuid meil on selleks suu, et teist osapoolt teavitada, kui kokkulepetes on midagi muutunud. Usaldus laguneb, kui me ei suuda järjekindlalt käituda või lubadustest kinni pidada.
Inimestevahelised suhted nõuavad tööd. Töötajad soovivad saada informatsiooni ülemustelt ja samuti peavad töötajad edastama informatsiooni, mis on ülemustele vajalik otsustamiseks ja probleemide lahendamiseks.
Korrektne informatsiooni edastamine loob organisatsioonis usaldusliku õhkkonna. Tööl peab saama ausalt oma mõtteid ja tundeid jagada, kartmata tagajärgi. Kas me suhtleme tööl vabalt ja ausalt? Siinkohal on aeg järelemõtlemiseks.
Tõe vältimine on iseenese ja meiega suhtlevate inimeste reetmise vorm. Tunnista oma vigu, sest eksimine on inimlik. Viga pole mõtet kinni mätsida, sest see tekitab veel suuremaid probleeme. Hind, mida selle eest makstakse, on liiga kõrge.
Anna ja võta vastu konstruktiivset tagasisidet. Konstruktiivse tagasiside all mõistame tagasisidet, mille läbi teisel on võimalik kasvada ja areneda. Paljud inimesed väldivad tagasiside andmist, sest pelgavad vastuseisu või teise tunnete riivamist.
Tuleb jälgida, et me ka ise oleksime valmis vastu võtma konstruktiivset tagasisidet ilma kaitsepositsioonile astumata. Oskuslikult, delikaatselt ja austusega edasiantuna võib tagasiside avada suhtlemiskanalid ja aidata usaldusel edasi areneda.
Tagasiside andmise ja saamisega töötamine on hea võimalus ennast ja teisi paremini tundma õppida. Tagaside teeb meid rikkamaks. Inimese suhet teise inimega näitab see, kui ta väljendab oma tegelikke mõtteid ja tundeid õigel ajal ja viisil.
Teatud juhtudel käib töökohustuse võtmisega kaasas ka konfidentsiaalsuse hoidmine, selle kuritarvitamine võib maksta töökoha. Teistel juhtudel on konfidentsiaalsuse hoidmine inimsuhetega seonduv kohustus, mille rikkumisega võime kaotada suhte.
Väldi kuulujutte ja ära ise infot levita, mida on sulle usaldatud. Ära räägi teisest halba ja ära kiru ülemust ega kolleegi tema selja taga. Noa selga löömine on kahjuks laialt levinud.
Kui me alustame ebaausat käitumist, jättes ausalt ja otsekoheselt välja ütlemata, mida tegelikult arvame, siis ei peegelda me oma tegelikke tundeid, mis aga on usaldusliku suhte alustala. Head suhted edendavad ja kasvatavad organisatsiooni teovõimet. Räägi kolleegist vaid head! Loomulikult on hea usaldada oma intuitsiooni, kellele mida usaldada.
Iidne Hiina vanasõna ütleb: „Soovid üheaastast õitsengut, kasvata vilja. Soovid kümneaastast õitsengut, kasvata puid. Soovid saja-aastast õitsengut, kasvata inimesi.“
Usaldus võib kaduda hetkega, sest me kipume võtma reetmist isiklikult ja mitte unustama. Parim, mida sellises olukorras teha saame, on andestada ja oma eluga edasi minna, kuigi seda pole alati kerge teha.
Enamik reetmisi on väikesed, neid juhtub tööl iga päev. Väiksemate reetmiste näited on üksteise tagarääkimine, pidev koosolekutele hilinemine, vajaliku info kinnipidamine, teiste palvetele mitte vastamine ja kohustuste eiramine. Näiliselt tühised tegevused kahjustavad suhteid, kui nendega ei tegelda. Ühel hetkel võivad need osutuda suureks reetmiseks. Reetmine haavab inimest sügavalt.
Kui teid on haavatud, siis need on seitse sammu paranemiseks:
1. Tunnistage endale, mis on juhtunud
2. Laske tunnetel tõusta pinnale
3. Otsige abi, ärge jääge oma murega üksi
4. Kogemuste ümberhindamine
5. Võtke endale vastutus
6. Andestage endale ja teistele
7. Vabanege möödunust ja minge oma eluga edasi.
Usaldus on liim, mis seob meeskonna liikmed kokku ja ka õli, mis paneb tööle meeskonna mootori.
Paranemine algab siis, kui näeme ja tunnistame endale, et reetmine (nii tahtlik kui tahtmatu) on toimunud ja kui me mõistame selle mõju teistele inimestele. Usalduse taastamine on igaühe töö!
Autor: Lemmi Kann, Tiina Kilkson

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 05.12.24, 07:30
Avalikusta kliendi võlg ja tagastamise kiirus kahekordistub
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele