Täna läbis Riigikogus esimese lugemise müügi- ja paadimaksu tühistava seaduseelnõu. Riigikogu aseesimees Keit Pentus toonitas oma sõnavõtus, et ei saa leppida olukorraga, kus Tallinna sugune suur omavalitsus läheneb maksuküsimusele nii hoolimatult ja räpakalt.
Pentuse sõnul ei eksisteeri ükski omavalitsus kuskil teises reaalsuse kui ülejäänud Eesti. ’’On ikka ainult üks Eesti, kus kogu riigi olukord mõjutab kõiki omavalitsusi ja kus kõikide omavalitsuste tegevus mõjutab kogu riigi olukorda,’’ lausus Pentus.
’’Kui kõige suuremas omavalitsuses, kus elab kolmandik Eesti elanikest ja tegutseb suur osa ettevõtteid, tekitatakse totaalne segadus, siis see mõjutab tervet riiki. Kui sellel segadusel lastakse kesta, siis võivad need kahjud olla ühel hetkel juba väga suured’’.
Pentus toonitas, et siiani on riik omavalitsusi usaldanud, arvestanud nende mõistlikkusega ja absoluutne enamus omavalitsustest on ka seda usaldust väärt olnud.
’’Nüüd on meil käes olukord, kus üks suur omavalitsus on seda usaldust kuritarvitanud, tekitades üleüldise õigusselgusetuse olukorra enamiku Eestis tegutsevate ettevõtete jaoks. Kas seda tehti meelega või lihtsalt oskamatusest, seda mina ei tea. Selge on aga see, et terve riigi ettevõtluskeskkonna eest vastutav riigikogu ei saa seda lihtsalt pealt vaadata ja käsi laiutada,’’ lisas Pentus.
Loe Keit Pentuse sõnavõttu riigikogus:
Ükski omavalitsus ei eksisteeri kuskil teises reaalsuse kui ülejäänud Eesti. On ikka ainult üks Eesti, kus kogu riigi olukord mõjutab kõiki omavalitsusi ja kus kõikide omavalitsuste tegevus mõjutab kogu riigi olukorda. Muidugi on omavalitsuste mõju tulenevalt nende suurusest erinev. Kui kõige suuremas omavalitsuses, kohas, kus elab kolmandik riigist ja tegutseb suur osa ettevõtteid, tekitatakse totaalne segadus, siis see mõjutab tervet riiki. Kui sellel segadusel lastakse kesta, siis võivad need kahjud olla ühel hetkel juba väga suured.
Vastutustundlik oleks olnud suure õigusselgusetuse tekitanud müügimaks ja paadimaks, mille alusel sunnib Tallinna linnavalitsus ka Viljandi, Pärnu ja Peipsiveere paadimehi pealinna linnakassasse maksu tasuma, linna enda poolt tühistada. Kuni viimase hetkeni oli ka lootus, et terve mõistus tõesti võidab ja seda tehakse. Kui see lootus kadus, siis ei jäänud muud üle, kui sekkuda seadusandlikul tasemel.Ka täna siin saalis kõlas küsimus, et miks siis kohalike maksude loetelus müügimaks üldse kirjas on. Ma arvan, et see on väga hea küsimus ja põhjus on üsna lihtne.
Seadusandja ei saa ette näha seda, et üks suur omavalitsus läheneb maksuküsimusele nii hoolimatult ja räpakalt, kui seda Tallinnas juhtunud on. Riik on siiani omavalitsusi usaldanud, on arvestanud nende mõistlikkusega ja absoluutne enamus omavalitsustest on ka seda usaldust väärt olnud. Nüüd on meil käes olukord, kus üks suur omavalitsus on seda usaldust kuritarvitanud, tekitades üleüldise õigusselgusetuse olukorra enamiku Eestis tegutsevate ettevõtete jaoks. Kas seda tehti meelega või lihtsalt oskamatusest, seda mina ei tea. Selge on aga see, et terve riigi ettevõtluskeskkonna eest vastutav riigikogu ei saa seda lihtsalt pealt vaadata ja käsi laiutada.
Täna proovis üks osa siit saalist eelnõu arutelu käigus minna jälle vana näpuga näitamise teed ja kostus õigustusi, et “aga vaadake, mis t käibemaksuga tegite” või “aga ühes väikevallas on ka müügimaks, mis te Tallinnat süüdistate”.
Lugupeetumad. Esiteks – Tallinna mõju ei ole võrreldav mõne teise valla mõjuga. Tallinna kaal on selle linna suuruse tõttu, selle tõttu, et siia on koondunud suur hulk ettevõtlust lihtsalt teine ja sel põhjusel peaks pealinn eriti hoolsalt kaaluma iga oma suure mõjuga otsuse tegemisel neid tagajärgi, mida see toob kaasa nii selle linna elanikele, kui ka kogu ülejäänud Eestile.
See ei puuduta ainult maksude kehtestamist. Sama lugu on ka näiteks pealinna tekitatava eelarveauguga.
Tallinna eelmise aasta defitsiit oli 820 miljonit krooni. See miinus ei ole kellegi teise süül tekkinud, vaid on otseselt ühe – kõige suurema ja jõukama omavalitsuse halva majandamise ja aastaid üle jõu elamise tulemus. Tasakaalustama pidid seda üle 800 miljonilist defitsiiti aga kõik ülejäänud omavalitsused, kogu ülejäänud avalik sektor. Lihtsalt öeldes – see 800 miljonit tuli riigil kuskilt võtta, selle võrra rohkem pidid rihma pingutama ja väheneva tulubaasi tõttu kannatama kõik ülejäänud omavalitsused.
Te tõite siin oma küsimustes välja käibemaksu tõusu eelmisel aastal. Ka seesama käibemaksu muudatus oli möödapääsmatu osaliselt just seetõttu, et pealinna tekitatud avaliku sektori eelarveauku täis toppida.
Ükski omavalitsus ei eksisteeri omaette universumis. Kõik otsused, mis tehakse pealinnas, mõjutavad paratamatult kogu üejäänud Eestit. Kui need otsused hakkavad kahjustama nii selle linna elanike olukorda kui kogu ülejäänud Eestit, siis ei saa me parlamendis käsi laiutades pealt vaadata. Siis tulebki seadust muuta.
Seotud lood
Nii Euroopa Liidu käibemaksu- kui aktsiisidirektiiviga vastuolus olev müügimaks laguneb praegu küll jupikaupa, kuid selle kogumine tuleks tervikuna ära lõpetada ning juba makstud summad linnalt tagasi küsida, ütles liidu juhatuse esimees Lasse Lehis.
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda sai täna rahandusministeeriumilt kinnitava kirja, et Tallinnas alates juunikuust kehtestatav müügimaks aktsiisikaupadele on vastuolus Euroopa Nõukogu direktiiviga.
Tööandjate keskliit teatas, et tervitab valitsuskoalitsiooni otsust kaotada müügimaks, mille kehtimine Tallinnas tõstab hindu kogu Eestis.
Kuigi sigaretid aktsiisikaubana müügimaksuga maksustamisele ei kuulu, nagu Tallinna Linnavalitsus täna teada andis, siis alkoholile ja kütusele müügimaksuvabastus ei laiene, ütles Tallinna Ettevõtlusameti juhataja Marek Jürgenson.
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.