• 28.01.10, 11:56
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

RP: maksuarvestus külvab segadust

Maksu- ja tolliameti uus arvestussüsteem on tekitanud palju pahameelt: uues süsteemis ei osata liikuda ning andmete leidmine on raske. Küsitakse, miks ei ole enam näha maksukaarte ja ollakse arvamusel, et osa infost kaob hoopiski. Kuidas leida süsteemist oma kontokaart ja kuidas mõista süsteemis info liikumist?
Maksuarvestuse loogika ei ole muutunud, muutus ainult andmete kajastamise loogika. läks üle nõudepõhisele maksuarvestusele. See tähendab, et saldopõhise maksuarvestuse maksukaartidel olev info maksude määramise ja raha laekumise kohta on jagatud nõueteks (maksu määramise pool) ja tasumisteks (maksukohustuse täitmise pool). registreeritakse süsteemi deklaratsiooni või mõne muu haldusakti kinnitamisel. Nõudel jälgitakse eraldi summat ja saldot: summa näitab vastava maksuperioodi määramise viimast seisu ning saldo näitab, kui palju on veel tasuda või tagastada maksu tagasisaamist deklareerides. Kõik nõuetega seotud tegevused registreeritakse toimingutena, mille kaudu on võimalik näha nõude summa ja saldo ehk maksukohustuse kujunemist. hoitakse ainult vaba raha, maksunõudega seotud raha on süsteemis nõuete all miinusmärgiga ja seda nimetatakse tagastusnõudeks. Kui deklaratsiooni muudetakse nii, et eelnevalt deklareeritud kohustus väheneb ja selle deklaratsiooniga seotud nõude eest oli ka tasutud, tekib tagastusnõue, mis kantakse pärast kontrolli ettemaksukontole. Nüüd on see raha ettemaksukonto vaba raha, millest tasutakse järgmised nõuded või tagastatakse, kui isik on esitanud tagastus- või ümberkandetaotluse. Konto kõik liikumised on samuti kajastatud ettemaksukontol toimingutena. tähendab uues süsteemis ühe isiku ettemaksukontolt raha kandmist teise isiku ettemaksukontole.
Saldopõhine maksuarvestus
Nõuded
Uues arvestussüsteemis ei saa valida, millise maksu eest soovitakse raha üle kanda. Raha kantakse ettemaksukontole ning maksu- ja tolliameti süsteemis olev automaatne tasumisprotsess kannab raha maksunõuete katteks maksukorralduse seaduse §-s 105 toodud järjekorra järgi.Ettemaksukontol
Ümberkanne
Nõuete ja ettemaksu saldode jälgimiseks on eraldi saldopäringud.Maksuarvestusega seotud infot leiab e-maksuametist menüüpunkti Nõuded ja kohustused alt järgmiste valikute kaudu:• Nõuete saldod – näitab nõuete saldo seisu e-maksuametisse sisenemisel;• Nõuete otsing – annab võimaluse otsida ühte nõuet või valitud perioodi nõudeid kas maksuperioodi või nõude registreerimise järgi;• Ettemaksukonto saldo – näitab ettemaksukonto saldo seisu e-maksuametisse sisenemisel;• Ettemaksukonto toimingute otsing – annab võimaluse otsida ettemaksukonto liikumist kajastavaid toiminguid valitud perioodil;• Tagastustaotlused – selle kaudu saab esitada tagastus- või ümberkandetaotlust;• Nõuete toimingute otsing – võimaldab otsida nõuetega seotud toiminguid valitud perioodil;• Saldopäringud – menüüpunkti alt saab teha kolm päringut: tekkepõhise maksuperioodi, maksukohustuse tähtpäeva ning maksu- ja tolliameti aruandekuu sulgemise järgi.
NÕUETE JA ETTEMAKSUKONTO SALDO
Nõuete saldo ja ettemaksukonto saldo abil näeb saldo hetkeseisu. Nende menüülinkide kaudu ei ole võimalik leida saldo seisu soovitud kuupäeva järgi.• Ettemaksukonto saldo
Ettemaksukonto saldo näitab, millistest laekumistest see koosneb, kui menüülink avatakse. Kontole laekub raha pangaülekandega, ümberkandega, tasumise tühistamisega ja tagastusnõudega. Saldo näitab, kui palju on laekunud rahast kasutamata. Kui saldo on null, seda laekumist saldolehel ei kuvata. Kuna tasumise ning tagastus- ja ümberkandeprotsess on automaatne, siis konto saldo muutub iga toimingu järel. Tasumisprotsess käivitub kell kümme, kell kuus ja pärast südaööd.• Nõuete saldod
Nõuete saldolehel näidatakse kõiki süsteemis registreeritud nõudeid, olenemata sellest, kas tasumistähtpäev on möödas või alles ees. Eraldi on välja toodud tuleviku ja võlas oleva tasumistähtpäevaga nõuete saldod. Saldolehel võib kohata ka sellist pilti, kus tasumistähtpäev on tulevikus, aga sama saldo kuvatakse saldolehe viimases veerus Võlas tähtpäeva järgi. Sellisel juhul võib tegu olla nõuetega, mis on määratud maksuotsusega või millele on antud ajatamisega maksepikendust.Samamoodi näidatakse ka intressinõudeid, sest intress on arvutatud nendelt maksunõuetelt, mis olid tähtpäevaks tasumata.Nõudeliigi saldo lingile klõpsates on näha, millistest nõuetest saldo koosneb. Üksiku nõude summale klõpsates avaneb nõude ajalooga seotud info.Nõuete saldolehel Nõuete saldod ploki all kuvatakse eraldi nõuded, mille tasumisel ollakse solidaarselt vastutav.Nõuete saldolehel kuvatakse Arvestuslik intress, mille summale klõpsates avaneb intressi arvutuskäik. Seal on välja toodud intressiarvestuse ajavahemik, milliselt nõudelt intressi on arvutatud ning kui palju on arvestatud intressivähendust ettemaksu arvel.
Arvestusliku intressi automaatne arvutus käib igal öösel, võttes arvesse eelmiste perioodide deklaratsioonide kohta tehtud muudatusi. Seega võib intressi arvestus muutuda selle järgi, kui palju muudetakse eelmiste perioodide andmeid.
SALDOPÄRINGUD – maksunõuete saldod kuvatakse maksuperioodi põhjal olenemata sellest, millal deklaratsioon või muu haldusakt esitati või seda muudeti. Maamaks ja avansiline tulumaks kajastatakse päringus pärast teatise registreerimist kogu aasta kohustuse ulatuses, sest nende maksuperiood on aasta. Avansilise sotsiaalmaksu ja raskeveokimaksu maksuperiood on kvartal. Seda päringut on võimalik e-maksuametis kasutada alates 16.12.2009. – maksunõuete saldod kuvatakse maksuperioodi põhjal, kuid varasemate perioodide deklaratsioonide muudatuste kajastamisel võetakse aluseks maksu- ja tolliameti aruandekuu sulgemine. Riigi raamatupidamise üldeeskirja § 20 lõike 2 järgi peetakse maksutulude üle tekkepõhist arvestust.
Aruandekuu lõpu seisuga on võimalik teha päring saldode seisu kohta saldopäringute kaudu. Saldopäringuid on kahte liiki. Mõlemas kajastatakse maksunõuded tekkepõhise maksuperioodi järgi, kuid eelnevate perioodide muudatusi kajastatakse erinevalt. Päringutes on näidatud saldo seis maksuliikide kaupa ja iga maksuliigi puhul on välja toodud, millise maksuperioodi eest vastav nõue on (Maks periood).1. Saldopäring tekkepõhise maksuperioodi järgi
2. Saldopäring maksu- ja tolliameti aruandekuu sulgemise järgi
Nõue kajastatakse siis, kui nõudeõigust on võimalik usaldusväärselt hinnata. Maksudeklaratsioonide alusel kogutavate maksude nõuded kajastatakse deklaratsioonide laekumisel, näidates maksutulu selles perioodis, mille kohta deklaratsioon esitati. Kui asjaomane tekkepõhine periood on juba suletud ja raamatupidamisaruanne koostatud, kajastatakse tulu esimeses avatud perioodis.Maksu- ja tolliamet sulgeb oma aruandekuu järgmise kuu 25. kuupäeval. Esimesest kuni kahekümne viienda kuupäevani on avatud kaks kuud (jooksev ja sellele eelnev kuu) ning kahekümne kuuendast kuni kuu viimase päevani on avatud ainult üks kuu. Vt näide 1.
NÕUETE OTSING
Nõuete otsingu kaudu on võimalik otsida mingi kindla perioodi nõudeid või ühte nõuet alusdokumendi numbri järgi.Aruandeaasta maksukohustuste määramiste leidmiseks tuleb tähtpäeva-otsingusse panna periood 01.02.2008–01.02.2009, sest aruandeperioodi deklaratsioonid esitatakse järgmisel kuul. Nõudeliigi järgi saab valida maksuliiki, mille kohta soovitakse päringut teha.Otsingut Alusdokumendi liik on otstarbekas kasutada, kui soovitakse leida üht tüüpi deklaratsiooni (nt käibe- või tollideklaratsioon) või haldusaktiga (nt maksu-, trahvi- või intressiotsus) määratud maksukohustusi. Kui on teada haldusakti number, saab teha otsingu ka Alusdokumendi numbri järgi. Vt näide 2.
Aruanne näitab määramise poolt ja saldo seisu hetkel, kui nõuete otsing tehti. Seega tuleb jälgida, millal on aruanne tehtud, sest kui hiljem deklaratsioonide andmeid muudetakse, tuleb aruanne uuesti teha.
Loe pikemalt ajakirja Raamatupidamise Praktik jaanuarinumbrist. SIIN.
Ajakirja saat tellida
Autor: Lemmi Kann, Leelo Kokk

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.09.24, 17:13
Kui klient jääb võlgu: efektiivseim nipp raha koju toomiseks
Viimaste aastate majandusolukord on olnud keeruline ja muutusterohke. Laomajandustehnikaga tegeleva Agrovaru AS jaoks on hetkel suurimaks väljakutseks käibe hoidmine samal tasemel ning kulude vähendamine müügi- ja tööprotsesside efektiivistamise kaudu. "Kuna klientide nõudlus on vähenenud, peame tegema rohkem tööd, et leida üles need vähesed kliendid," selgitab tegevjuht Jarno Mänd.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele