Kuigi seaduse parandamine on positiivne, võib juhtuda, et parandamine muudab olukorra veel segasemaks, ütles Äripäevale Nordecon International AS juhatuse esimees Jaano Vink.
„Ühest küljest on äärmiselt tervitatav, kui parandatakse ära vastuolud või vead kehtivas seadusandluses. Teisalt on kahjuks juhtunud nii, et kõigile protsessis osalevatele osapooltele, näiteks hankijatele, pakkujatele jne, ei ole olukord teps mitte lihtsamaks läinud, vaid vastupidi – eksisteerib reaalne risk, et kogu küsimus muutub veelgi segasemaks,“ ütles Vink.
Ta selgitas, et kui vaadata asja ehitushangete poolt, tundub, et juhul, kui täna kehtiv süsteem ei muutu, ootab ees vägagi suurte segaduste ja pikkade vaidluste periood. „Küsimus on, kes sellest võidab – julgen arvata, et mitte keegi. Mina ei usu, et täna kehtiv riigikohtu otsusel põhinev lahendus kunagi efektiivselt tööle hakkaks,“ sõnas juhatuse esimees karmilt.
Samas pakkus ta välja mõned lahendused:1. Ühe keskse riigihangete reaalse läbiviimisega tegeleva professionaalseid spetsialiste omava ameti loomine riigi 100protsendilise kontrolli all;2. Kõigi riigiametite/ministeeriumide ning omavalitsuste hangete korralduse suunamine üksnes läbi nimetatud ameti;3. Vaidlustuste läbivaatamise ja otsuste langetamise suunamine kohtusüsteemi läbi halduskohtu, mille koosseisus töötaksid eraldi vaid riigihankevaidlustele spetsialiseerunud kohtunikud.
Mis muutuks siis paremaks:
1. Riik suudaks väga selgelt ja üheselt kontrollida hangete läbiviimise kvaliteeti ning läbipaistvust;2. Riigihangetega tegeleksid igapäevaselt üksnes valdkonda tundvad oma ala professionaalid;3. Oleks tagatud võimalikult ökonoomne ajakasutus nii hangete läbiviimisel kui vaidlustuste lahendamisel4. Hoitaks kokku märkimisväärne summa riigi ning omavalitsuste vahendeid, sest iga vald ja riigiamet/ministeerium ei pea üleval pidama kohati kaheldava oskustepagasiga ametnikke;5. Hoitaks üheselt lahus täidesaatev ja kohtuvõim.
Vink tõdes, et sellele lahendusele võib olla ka vastuargumente, kuid majanduslik kasu, protsessi kiirus ja läbiviimise professionaalsuse kasv kaaluvad need üles.
Riigikohtu juunikuine otsus tegi Riigihangete Ameti juures asuvast seni esimese astme kohtu rolli täitnud vaidlustuskomisjonist haldusorgani, kellega komisjoni otsusega rahulolematu ettevõtja peab kohtus nüüd rinda pistma. Iga kohtuskäik, mille komisjon kaotab, näpistab riigi rahakotist niigi nappivaid kroone.
Autor: Lemmi Kann, Kadrin Karner, Äripäev
Seotud lood
Riigikohtu juunikuine otsus tegi Riigihangete Ameti juures asuvast seni esimese astme kohtu rolli täitnud vaidlustuskomisjonist haldusorgani, kellega komisjoni otsusega rahulolematu ettevõtja peab kohtus nüüd rinda pistma. Iga kohtuskäik, mille komisjon kaotab, näpistab riigi rahakotist niigi nappivaid kroone.
Eelmisel nädalal pääses justiitsminister ajakirjandusse hüüdlausega kaotada Riigihangete amet. Järgnenud arutelus ei eristatud enam riigihangete läbiviimist ja järelevalvet riigihangete üle. Järelevalvega amet tegeleb – hankeid läbi aga ei vii!
Lõppenud suvi tõi kaasa muutusi riigihangete vaidlustamises, millel on märkimisväärne mõju nii ettevõtja kui hankevaidlusi lahendava Riigihangete Ameti vaidlustuskomisjoni jaoks.
Viga ja probleemid riigihangete vaidlustuskomisjoniga tulenevad juba seaduse väljatöötamisest, ütles Äripäevale Facio Ehitus AS suuromanik Toomas Tromp.
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.