Kuigi maksuvõla ajatamisega seonduv teave on olemas ka maksuameti (MTA) kodulehel, pole maksuhalduri selgitused ekspertide sõnul tihti kooskõlas selle aasta alguses jõustunud maksukorralduse seaduse (MKS) muudatustega ning on ka vastuolulised.
Advokaadid ütlevad, et vähene praktika ja maksuhalduri viimase aja hoiakud riigieelarve täitmisega seonduvalt on tinginud kohtuvaidluste kasvu ajatamise küsimuses.
Soovitused, kuidas vaidlusi vältida, on koostatud advokaadibüroo Paul Varul vandeadvokaadi ja partneri Helmut Pikmetsa abiga.
Vaidluse ajaks ajata võla tasumine
1. Vaidlustatud maksuvõla ajatamine
Olukord: maksuhaldur on teinud maksumaksjale maksuotsuse, mida maksumaksja ei aktsepteeri ja vaidlustab.
Küsimus: kui maksumaksja soovib ajatada vaidlusaluse maksuvõla, kas see kahjustab maksumaksja huve maksuotsuse üle peetavas kohtuvaidluses?
Riigikohus: maksuvõla ajatamine ei oma siduvat tähendust maksukohustusele ning ajatada saab ka vaidlustatud maksuvõlga.
Soovitus: riskide ja rahalise koormuse vähendamiseks on mõistlik vaidluse ajaks maksuvõla tasumine ajatada, kui pole kohe võimalik võlga tasuda.
Miks: maksumaksjale edukalt lõppenud kohtuvaidluse järel on maksuhaldur kohustatud tasutud summad maksumaksjale tagastama ja lisaks tasuma maksumaksjale intresse.
2. Vaidlus: maksuvõla osaline ajatamine
Olukord: maksusummat ei ole vaidlustatud ja maksumaksja soovib seda ajatada, kuid maksuhalduri arvepidamises kajastub intressivõlg, millele maksuhaldur ei ole esitanud intressinõuet. Intressivõlg ei pruugi olla aga õige, näiteks on seoses aegumisega intressikohustus lõppenud.
Praktika: maksuhaldur peab võimalikuks ajatada üksnes kogu maksuhalduri arvepidamises kajastatud maksuvõlga, sh näiteks aegunud intressivõlga.
Seadus: Saab esitada ka intressi osas ajatamise taotlus.
3. Tagatise nõudmine maksuvõla ajatamisel
Maksuhaldur võib tagatisena nõuda: kolmanda isiku käendust, raha maksmist maksuhalduri deposiiti, registerpandi või hüpoteegi seadmist.
Praktikas on enam levinud tagatisena pandi ja hüpoteegi seadmise nõudmine.
Vastuolu: üldlevinud nõue, et tagatisvara ja pandisumma peab ületama 1/3 ulatuses võlasummat. See nõue on õigusvastane, kuna seadus sätestab, et pant peab tagama võlga. Kui tagatise väärtus on aga vähenenud, võib maksuhaldur nõuda täiendavat tagatist.
Käenduse andmise puhul lähtub maksuhaldur käendaja maksevõimest.
Maksuhaldur võib nõuda ka raha maksmist deposiiti, kuid see pole mõistlik: kui maksumaksja peaks maksuvõlaga võrdse summa maksma maksuhalduri deposiiti, kaotab ajatamine mõtte - see on maksumaksjale kahjulik, sest intressi arvestatakse edasi.
4. Maksusaladus
Vastuolu: MKS N 14 lg 5 sätestab, et kui maksuhaldur on maksuvõla tasumise ajatanud, on ta kohustatud väljastama maksumaksjale või kolmandale isikule nende nõudmisel tõendi maksuvõlgade puudumise kohta ajatatud maksuvõla osas.
MKS N 27 lg 1 p 5 sätestab, et maksuhaldur võib maksumaksja nõusolekuta ja teadmiseta avaldada igaühele ajatatud maksuvõla suuruse ja maksuvõla tasumise ajakava kestuse.
Praktika: maksuhaldur väljastab paberkandjal küll tõendi võla puudumise kohta, kuid samal ajal on võlgnevus ikkagi maksuhalduri kodulehel kajastatud.
Riigikohtu otsus: kohustuse täitmise tähtaja edasilükkamisel või täitmise peatamisel ei saa väita, et kohustus on täitmata, st et maksumaksjal on võlg ja võlale viitavaid andmeid ei tohi avaldada.
Kommentaar: Helmut Pikmets, vandeadvokaat
MTA soovitab taotleda võimalikult lühikest graafikut põhjendusega, et tasumata osale lisandub iga päev 0,06% intressi. Maksuhaldur võib vähendada intressimäära kuni 50% ajatamise otsuse vastuvõtmise päevast arvates. Kuna MKSis sätestatud intressimäär sisaldab ka sanktsiooni võlgu jäämise eest, on võla ajatamisel põhjendatud intressimäära vähendamine, sest sisuliselt kinnitatakse uus maksetähtaeg ja maksumaksjat ei saa pidada tasumisega viivitanuks.
Tasub teada
Mis on maksuvõlg?Maksuvõlg on tasumata jäetud maksusumma, sellelt arvestatud intress ning tollivõlast tulenev tasumata maksusumma koos intressiga.Mida saab ajatada?MTA saab ajatada riiklikke makse ja kohalikku müügimaksu, kui omavalitsus ja MTA on sõlminud lepingu maksu kogumiseks. Sellest aastast saab ajatada ka kaupade importimisel ja eksportimisel tekkinud maksuvõlga ja kinnipeetavat tulumaksu.Ajatamise taotlus ja selle menetlemineMillal esitada: kui raskustes maksukohustuslane on võimeline edaspidi võlga tasuma. Kui isik on võimeline kohe maksu tasuma ja tasumise tulemusel ei satu ta raskesse olukorda, siis pole ajatamine põhjendatud.Kuidas esitada: MTA-le tuleb esitada kirjalik taotlus ja tasumise ajakava ning teave varalise seisundi ja tegevuskava kohta. Taotluses peab selgitama võla tekkimised põhjusi, ajatamise vajadust ja milliste vahendite arvel maksuvõlg tasutakse.Kaalutlusõigus: maksuhaldur teeb kindlaks võlgniku varalise seisundi, majandusnäitajad, varasema maksukohustuste täitmise, ajatamise otstarbekuse ja tagatise nõudmise korral selle usaldusväärsuse ning otsustab, kas võlg ajatada.
Taotluse rahuldamata jätmine ja ajatamise kehtetuks muutmine
Maksuhalduril on õigus jätta maksumaksja taotlus rahuldamata, kui:põhjendus ei ole piisavon tehtud korraldus tasumaksuvõlg 48 tunni jooksulpankrotivõlgniku tehtud kompromiss ei võimalda kohustuste täitmistmaksumaksja raamatupidamine on korrast äramaksumaksja ei esita tagatist või pole see piisavpankrotivõlgniku tehtud kompromiss ei võimalda kohustuste täitmistmuu põhjus
Tea oma õigusi
Seadus: taotluse rahuldamata jätmine või osaline rahuldamine tuleb motiveerida. Enim vaidlusi tekitab otstarbekuse kaalutlusel keeldumise alus.Praktika: maksuhaldur võib põhjendada otstarbekuse kaalutlusel keeldumist sellega, et maksumaksja maksevõime on nõrk, jättes kõrvale, et makseraskus on üks ajatamise eeldustest.Oluline: otstarbekuse alusel saab ajakava kehtestamisest keelduda vaid siis, kui on ilmne, et maksumaksja suudab oma maksukohustuse täita.Olukord: taotluse rahuldamisest keeldumist põhistab maksuhaldur maksuvõla suhtes eelnevalt tehtud korraldusega tasuda võlg 48 tunni jooksul.Seadus: maksuhalduril on õigus anda maksukohustuslasele korraldus tasuda maksuvõlg 48 tunni jooksul korralduse saamisest, kui maksuhalduril on põhjendatud kahtlus, et võla sissenõudmisega viivitamise korral muutub võla sissenõudmine võimatuks.Elu: hiljem võib selguda, et kahtlus ei olnud põhjendatud või langeb kahtluse põhjustanud asjaolu ära (näiteks on maksumaksja valmis andma tagatise).Soovitus: 48 tunni jooksul maksuvõla tasumise korralduse saamisel tuleb selle vaidlustamist põhjalikult kaaluda, et välistada takistused maksuvõla ajatamisel. Võib paluda maksuhalduril hiljem korraldus tühistada, kuid maksuhaldur ei ole kohustatud seda tegema.
Maksuvõla ajatamise otsus või intressimäära vähendamine võidakse kehtetuks tunnistada, kui maksumaksja ei täida:
maksuvõla tasumise ajakava või ei tasu ajakava kehtimise ajal tähtajaks oma jooksvaid makse või asjaõigusseaduses sätestatud kohustust hoida maksuvõla tagamiseks pandiga koormatud asja või ei esita tagatise väärtuse vähenemise korral maksuhalduri aktsepteeritavat asendustagatist.
Maksuhalduri otsuste vaidlustamine
Maksumaksjal on õigus vaidlustada maksuvõla ajatamisest keeldumise otsus või ajakava kehtetuks tunnistamise otsus vaide- või kohtumenetluses. Vaie või kaebus tuleb esitada 30 päeva jooksul otsuse teatavaks tegemisest.Soovitus: esitada kohe kaebus kohtule, kuna selle kasuks räägib võimalus saada kohtult esialgne õiguskaitse. Esialgse õiguskaitse taotluses tuleb kohtul paluda peatada vaidlustatud haldusakti täitmine ja keelata maksuhalduril kuni kohtumenetluse lõpuni maksuvõla sundtäitmine.
Seotud lood
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.