Maksukäitumise hinnangud on uus e-teenus ettevõttele oma maksukäitumise kohta info ja hinnangute saamiseks Maksu- ja Tolliametilt (MTA). Teenus annab ettevõtjale kindluse, et tema maksuasjad on korras. Teenus põhineb ettevõtte esitatud andmete MTA analüüsil. Uus teenus on e-maksuametis/e-tollis kättesaadav alates oktoobrist 2019.
- Maksukuulekuse hinnangu näide
Ettevõtted esitavad igakuiselt MTA-le andmeid, kuid ei saa regulaarset tagasisidet esitatud andmete õigsuse kohta. Peamiseks tagasiside vormiks on olnud läbiviidud maksumenetlused, mis oma olemuselt on koormavad ning sageli heidutavad.
Maksukäitumise hinnangute e-teenus põhineb MTA kontrollitegevuse suuremal avatusel ning usaldusliku koostöö loomisel ettevõtjatega. Maksukäitumise hinnangute kaudu näevad ettevõtjad ennast maksuhalduri vaatest. Maksuandmetes ja/või -käitumises puuduste esinemisel saab ettevõte asuda neid ise kohe parandama, ennetades sellega maksukontrolli sattumise.
MTA maksukontrolli aitab ennetada ka tehingute tegemine usaldusväärsete partneritega. Ettevõtjatelt oodatakse hoolsust tehingupartnerite valikul ning enne tehingusse minemist tehingupartneri tausta kontrollimist. Reaalsus on aga selline, et tehingupartneri kontrollimine omal käel on kulukas ja see jäetakse tihti tegemata. Tulemuseks on see, et korrektsed ettevõtted satuvad enda teadmata maksupettuse ahelasse ja sellega seotult maksukontrolli, millega võib kaasneda täiendav maksukohustus.
Maksukäitumise hinnangute abil saab ettevõtja kontrollida kiirelt ja lihtsalt tehingupartneri tausta ning veenduda, et ka tehingupartneri maksuasjad on korras. Selleks saab ettevõtja paluda tehingupartnerilt uues teenuses ligipääsu tema hinnangute andmetele. Kui tehingupartneri hinnangud on korras, siis on suurem kindlus temaga tehingusse minemisel. Iga ettevõte saab MTA hinnanguid jagada vastavalt oma soovidele.
Mis infot leiab ja kes seda näevad?
Maksukäitumise hinnangutes leiab kasutaja andmeid Eestis registreeritud ettevõtjate kohta.
Teenus koondab ühte keskkonda avalikud andmed, mille kogumiseks peab praegu tegema mitu päringut MTA infosüsteemidesse.
Maksukäitumise hinnangutes on kõigile kättesaadavad järgmised avalikud üldandmed iga ettevõtja kohta:
- käibemaksukohustuslaseks registreerimise info
- võla olemasolu
- väljastatud tegevusload
- väljastatud tolliload
- viimase nelja kvartali tasutud maksud, töötajate arv ning käive
Lisaks avalikele üldandmetele arvutatakse iga ettevõtja kohta kaks maksukäitumise hinnangut: maksukuulekuse hinnang ja maksuasjade korrasoleku hinnang. Hinnangud arvutatakse maksusaladusega kaitstud andmete põhjal ning need on nähtavad ainult ettevõtja esindajale, kes saab ise otsustada, kas ja kellega ning millise perioodi jooksul ta oma ettevõtte hinnanguid jagab.
Milliseid võimalusi pakub uus e-teenus?
Ettevõtted saavad tutvuda enda andmetega ja nende põhjal arvutatud hinnangutega.
Soovi korral saavad ettevõtted oma hinnanguid jagada teistega või tutvuda teiste ettevõtete poolt nendele jagatud andmetega. Samuti saavad ettevõtted võrrelda ennast teiste ettevõtetega näiteks töötajate arvu ja käibe põhjal.
Kuidas kujunevad hinnangud?
Maksukuulekuse ja maksuasjade korrasoleku hinnangud põhinevad ettevõtja maksukäitumisel.
Arvesse võetakse:
- kas deklaratsioonid esitatakse ning maksud tasutakse õigeaegselt
- kas esitatud deklaratsioonides ja aruannetes esinevad vead
- kas ettevõtja käitumises on tuvastatud rikkumisi ja koostatud maksuotsuseid või ettevõtjat on karistatud maksuseaduste rikkumise eest
- kas vastutava isiku/juhatuse liikme taust on usaldusväärne
- kas ettevõtja tehingupartnerite taust on usaldusväärne
- kas esineb viiteid ümbrikupalga maksmisele
Ettevõtja näeb hinnanguid viimase 12 kuu kohta. Hinnanguid värskendatakse kas igakuiselt või -päevaselt olenevalt hinnangu sisust.
- Maksuasjade korrasoleku hinnangu näide
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.