MTA värskest ülevaatest selgus, et viie kuuga on käibemaksu tasumise kohustus kasvanud 71 miljonit, mis ületab algseid prognoose. Samas kasutajate seas läbi viidud küsitlusele vastanutest oli seadusega rahulolematuid üle poole.
- MTA peadirektor Marek Helm ja peadirektori asetäitja Egon Veermäe Foto: Eiko Kink
Võrreldes eelmise aasta sama ajaga on tänavu viie kuuga suurenenud käibemaksu tasumise kohustus 71 miljonit, samal ajal on Eesti siseste ostutehingute summa kahanenud 347 miljonit eurot. Seadusemuudatuse välja töötamisel prognoositi, et aastas laekub lisaks 30 miljonit eurot. Praegu prognoosib MTA suurusjärguks kuni 80 miljonit eurot aastas. Marek Helmi sõnutsi on 1000-euroste arvete deklaratsiooni head tulemused MTA ja ettevõtjate ühise pingutuse tulemus. „Muudatus tõi ettevõtjatele kaasa lisakoormuse, millega tuli hakkama saada. Maksulaekumiste suurenemine on seega kindlasti MTA ja ettevõtjate koostöö ja –toime,“ tõdes Helm.
Maksu- ja tolliameti peadirektori
peadirektori asetäitja Egon Veermäe sõnul viitavad Eesti ettevõtete lisandväärtuse kasvu ja käibemaksu tasumise kohustuse suurenemise numbrid, et eelmise aasta lõpust kehtiv vähemalt 1000-euroste arvete deklareerimine on aidanud suurendada käibemaksu tasumise kohustust ning vähendanud fiktiivsete arvete osakaalu majanduses.
Peadirektori asetäitja hinnangul näeb seadusemuudatuse mõju ka käibemaksu tagastusnõudeid esitavate isikute hulga languses. „Võib väita, et enne muudatust pidime paljudel juhtudel tagastama enamtasutud käibemaksu pimesi, kuna andmed ei võimaldanud riske näha. Nüüd saame juba esimesest päevast oma tähelepanu suunata vajalikku kohta ja küsida lisaselgitusi konkreetse arve kohta. Sellest on hakatud aru saama ja seetõttu on tagastusnõuete esitajate hulk ka väiksem,“ selgitas Veermäe.
Käibedeklaratsiooni lisaga saadud andmed aitavad maksuhalduril ka erinevate skeemideni jõuda enne, kui nö puhverettevõtted koos maksuvõlgadega maha jäetakse.
„Oleme esimesi tulemusi ja näiteid skeemidest jaganud ka ettevõtjatega ning saanud oma tööle positiivset tagasisidet. Meie eesmärk on kogutud andmed võimalikult hästi seadust järgivate ettevõtja hüvanguks ära kasutada ning neile varimajanduse arvelt turule ruumi juurde teha,“ ütles Veermäe.
Märtsis viis MTA läbi käibedeklaratsiooni rahuloluküsitluse, millele vastas 1100 klienti, kes olid möödunud kuul esitanud käibedeklaratsiooni lisa ekraanil täites, failiga saates või masin-masin liidest kasutades. „Uue süsteem nõuab alati harjumist, kuid failist laadimise võimaluse kasutajate hinnangul oli deklaratsiooni esitamine sujuv. Rahulolematust tuli ette nende klientide seas, kes esitavad siiani andmeid käsitsi,“ selgitas Veermäe. Kõige enam nuriseti tarkvara uuendamisega seotud kulutuste, lühikese juurutusperioodi, vigade kuvamise ebaselguse ja täiendavate funktsioonide puudumise üle.
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.