Euroopa Komisjon võttis vastu teatise käibemaksu tuleviku kohta, milles nähakse ette uue käibemaksusüsteemi põhimõtted ning esmatähtsad meetmed lihtsama, tõhusama ja kindlama käibemaksusüsteemi loomiseks ELis.
Uue käibemaksusüsteemi väljatöötamisel peetakse silmas kolme peaeesmärki. Lihtsam ja läbipaistvam käibemaksusüsteem vähendaks märkimisväärselt ettevõtjate halduskoormust ja edendaks piiriülest kaubandust. See omakorda soodustab majanduskasvu. Ettevõtjasõbralikuma käibemaksu raames kavandatud meetmed hõlmavad koondsüsteemi laiendamist piiriülestele tehingutele; käibemaksudeklaratsioonide ühtlustamist; selge ja hõlpsa juurdepääsu tagamist kõigi riiklike käibemaksusüsteemide andmetele keskse veebiportaali kaudu.
Esiteks peab käibemaks muutuma ettevõtjatele lihtsamini käsitletavaks.
Teiseks peaks käibemaks tõhusamalt toetama jätkusuutlikku majanduskasvu ja liikmesriikide jõupingutusi eelarve konsolideerimisel. Maksubaasi laiendamise ja vähendatud maksumäärade kohaldamise piiramise teel saaks suurendada liikmesriikide tulusid ilma käibemaksumäära tõstmata. Maksuvabastuste ja vähendatud maksumäärade kaotamise korral saaks mõnes liikmesriigis harilikku käibemaksumäära isegi vähendada, ilma et see mõjutaks riigi tulusid. Teatisega nähakse ette põhimõtted, millest tuleks maksuvabastuste ja vähendatud maksumäärade läbivaatamisel juhinduda. Samuti analüüsib komisjon liikmesriikide kohaldatavaid vähendatud maksumäärasid ja maksuvabastusi eelarvepoliitika läbivaatamisel Euroopa poolaasta raames.
Kolmandaks tuleb lõpetada olukord, kus kogumata käibemaksu ja pettuste tõttu jääb saama hulga tulu. Hinnatakse, et ligikaudu 12% käibemaksust, mis tuleks koguda, ei ole kogutud (nn käibemaksulõhe). Selleks et liikmesriigid saaksid kahtluse korral paremini reageerida pettuseskeemidele, teeb komisjon 2012. aastal ettepaneku luua kiirreageerimismehhanism. Lisaks analüüsib komisjon, kas tuleks tugevdada praeguseid pettustevastaseid mehhanisme (nt Eurofisc), ja uurib võimalusi piiriülese audiitorrühma loomiseks, et lihtsustada mitmepoolset kontrolli .
Samuti otsustas komisjon, et kaua päevakorras olnud küsimus päritolukohas maksustamisel põhinevale käibemaksusüsteemile ülemineku kohta ei ole enam asjakohane ning jätkatakse maksu kogumist sihtriigis (st seal, kus asub tarbija).
„Käibemaksu maksavad kodanikud, seda koguvad ettevõtjad ja see annab riikide tuludest üle 20%.Seepärast mõjutab see märkimisväärselt igat ELi kodanikku. Kuid ELi käibemaksusüsteemi loomisest on möödunud juba 40 aastat ning kehtiv kord ei sobi enam meie teenuste- ja tehnoloogiapõhise majandusega. Aeg on läbi viia ambitsioonikas käibemaksureform”, sõnas maksunduse ja tolliliidu, auditi ja pettusevastase võitluse volinik Algirdas Šemeta.
Komisjon võttis 1. detsembril 2010 vastu rohelise raamatu „Käibemaksu tuleviku kohta. Lihtsama, kindlama ja tõhusama käibemaksusüsteemi suunas“. Kõnealuse rohelise raamatu raames viidi kuue kuu jooksul läbi avalik konsultatsioon, millele komisjon sai 1700 vastust ettevõtjatelt, teadlastelt, kodanikelt ja maksuasutustelt.
Euroopa Parlament, Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitee ning rahandusministrite esindajatest koosnev maksupoliitika töörühm kiitsid rohelise raamatu heaks ja kinnitasid vajadust reformida ELI käibemaksusüsteemi.
Rohkem teavet leiab
SIIT.
Seotud lood
Juba mõni aeg tagasi üllitas Euroopa Komisjon Rohelise raamatu käibemaksu tuleviku kohta, mille suur eesmärk nähtub juba pealkirjast: „Lihtsama, kindlama ja tõhusama käibemaksusüsteemi suunas.”
Euroopa Komisjon algatas ulatusliku avaliku arutelu ELi käibemaksusüsteemi tugevdamise ja parandamise üle, teatas rahandusministeerium.
Ühel jaanuarikuu päeval saatis rahandusministeerium välja pressiteate, et on ilmunud roheline raamat käibemaksu tuleviku kohta. Kuigi teade unustati sama kiiresti kui ilmus, väärib see EML juhatuse liige Lasse Lehise sõnul kindlasti tutvumist.
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.