EVEA ja MTA juhtkonna esindajad kohtusid 16. augustil, et arutada väikeettevõtjate poolt tõstatatud probleeme suhtlemisel maksuhalduriga ning maksu- ja tolliameti ettepanekuid ettevõtjate halduskoormuse vähendamiseks.
Kohtumisel osales ka rahandusministeeriumi esindaja.
EVEA tõi välja mitmeid kitsaskohti ettevõtjate ja maksuhalduri vahelises suhtluses ning tegi ettepanekuid olukorra parendamiseks. EVEA president Marina Kaasi sõnul on viimase aasta jooksul järsult sagenenud ettevõtjate pöördumised oma esindusorganisatsiooni poole kaebustega seoses MTA liiga jõuliseks ja kompromissituks muutunud käitumisega.
"Keeldutakse järjest sagedamini maksuvõla ajatamisest; ajatamisgraafikuid tühistatakse pisemagi graafikust kõrvalekaldumise korral; laialt kasutatakse kontode blokeerimise praktikat, mis omakorda süvendab veelgi maksehäire ulatust; käibemaksu tagastamine on seotud kontrolliga, mis võib venima jääda; ettevõtjaid pommitatakse automaatselt genereeritud ähvarduskirjadega," loetles Kaas ettevõtjate pretensioone.
Samuti on laekunud paljude ettevõtjate kriitikat maksuhalduri ebaefektiivse töökorralduse kohta. Näiteks kontrollimisel ei kasutata varem kogutut infot ning samadele küsimustele tuleb vastata korduvalt kuust kuusse; blokeeritud arvelt ei saa konto omanik teha maksuhaldurile ülekannet internetipanga kaudu, vaid peab minema isiklikult panga kontorisse; automaatselt genereeritud mitmeleheküljelised MTA hoiatused, intressinõuded jm. kirjad saadetakse paberkandjal, raisates paberit, raha ja aega.
MTA peadirektori asetäitja Egon Veermäe ütles kohtumisel, et mõningaid EVEA poolt markeeritud probleeme on juba asutud lahendama, muuhulgas on testimisel kliendihaldusprogramm, millele võib perspektiivis liita ka kontrollide mooduli ning koguda sinna maksukohustuslase kohta saadavat infot, vältimaks dubleerivaid küsimustikke. Samuti on alates 2011.aasta juulist käivitunud väikeste maksuvõlgade lihtsustatud elektrooniline ajatamise taotlemine. MTA esindajate väitel on ajatamisest keeldumise põhjuseks enamasti ettevõtjapoolse kommunikatsiooni puudumine või hilinemine. MTA tõi ka välja käibemaksu tagastamise statistikat, mille kohaselt vaid 0,2-0,3% tagastusnõuetest menetletakse üle 30 päeva.
Teise olulise teemana käsitleti MTA ettepanekuid halduskoormuse vähendamiseks seoses maksude deklareerimise ja maksmisega, sealhulgas tulu- ja sotsiaalmaksu ning käibemaksu deklaratsioonide esitamise ja tasumise viimisest ühele tähtajale; võimalus teatud tingimustel esitada neid deklaratsioone kuni aastaks ette; kavandatava ettevõtjaportaali raamatupidamise mooduli liidestamine MTA deklaratsioonide rakendusega; maksude tasumisel otsekorralduslepinguga maksetähtaja paaripäevane edasilükkamine; fikseeritud aastane maksukohustus (tegevusloamaks) alla 16 000 EUR-käibega FIE-dele.
EVEA esitas MTA-le liikmete poolt saadud esmast tagasisidet nimetatud ettepanekutele. „Seoses lühikese ajaga, mis meil oli MTA ettepanekute arutamiseks, võtame ettevõtjatega läbirääkimisteks lisaaega ning kohtume uuesti 27. septembril, mil anname vastastikku tagasisidet täna arutusel olnud probleemide ja ettepanekute kohta," ütles EVEA tegevjuht Kersti Kraas.
EVEA ettepanekute täisteksti saa lugeda
SIIT.
Seotud lood
Maksu-ja tolliamet selgitab oma kommentaaris EVEA tänasele teatele, et maksuhaldur pole oma igapäeva tegevustes muutunud mitte karmimaks ja jõulisemaks, vaid kiiremaks ja võimekamaks.
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.