Rahandusministeerium on asunud järjekordselt muutma käibemaksuseadust. Maksumaksjale tähendavad muudatused paraku kohati halduskoormuse kasvu ja ka maksukoormuse suurenemist. Meie hinnangul on aga kõige laiaulatuslikuma mõjuga muudatus, mis tunnistab kehtetuks senise sõiduautode omatarbe maksustamise fikseeritud määra (2000 krooni) alusel.
·
- muuta maksustatava väärtuse määramist ja omatarbe maksustamist (kõige rohkem mõjutab see sõiduautode omatarbe maksustamist);
- lisada uusi meetmeid, et ära hoida maksudest kõrvalehoidumist või maksustamise vältimist. Need meetmed puudutavad seotud isikute vaheliste tehingute maksustatava väärtuse määramist, mille korral on õigus maksuhalduril nõuda tehingu turuväärtuselt maksu.
·
matarbe maksustatava väärtuse hulka arvata kogu kulu.
Rahandusministeerium on asunud järjekordselt muutma käibemaksuseadust (KMS). Maksumaksjale tähendavad muudatused paraku kohati halduskoormuse kasvu ja ka maksukoormuse suurenemist.
Samuti muudetakse eelnõuga garantiiremondi ja eluruumide hooldusteenuse maksustamist. Seni kehtinu, mille kohaselt
Muudetakse ühe maksukohustuslasena registreeritud isikute tegevust reguleerivaid sätteid. Eelnõu kohaselt k
äibemaksugrupina registreeritud isik hakkab suhetes kolmandate isikutega tegutsema kui üks isik. Praegu teevad ka ühe maksukohustuslasena registreeritud isikud tehinguid kolmandate isikutega igaüks enda nimel.
Täpsustatakse FIEde eriskeemi maksukohustuse tekkimise aja suhtes. Eriskeemi kasutamise valinud FIE peab ka registreerimiskohustuse piirmäära (250 000 krooni) arvestama kassapõhiselt.
Lisaks täiendatakse ELi käibemaksudirektiivi arvestades sätteid, mis reguleerivad maagaasi ja elektrienergia maksustamist.
Meie hinnangul on aga kõige laiaulatuslikuma mõjuga muudatus, mis tunnistab kehtetuks senise sõiduautode omatarbe maksustamise fikseeritud määra (2000 krooni) alusel. Eelnõu ehk kavandatava muudatuse kohaselt tuleb omatarbe maksustatava väärtuse hulka arvata kogu kulu. See tähendab, et sõiduautode puhul tuleb omatarbe maksustatava väärtuse hulka lugeda nii sõiduki soetamise kulu kui ka kõik jooksvad kulud, kui nendelt tasutud käibemaks on maksustatavast käibest maha arvatud. Kogukulu leidmiseks tuleb kulud kokku liita, korrutades selle käibemaksuga. Põhivara omatarve kuulub maksustamisele kuni korrigeerimisperioodi lõpuni. Sealjuures käsitleb Rahandusministeerium, et omatarve on igasugune ettevõtlusega mitteseotud kulu. Ja seda, mis on ettevõtlusega seotud, käsitletakse äärmiselt kitsalt.Järgnevalt toon kaks seletuskirjas sisaldunud näidet sõiduautode omatarbe maksustamise kohta.
Näide 1 (seletuskirjast) Vedusid korraldav ettevõte ostab kaubiku ettevõtluses kasutamiseks (põhivara). Lisaks paigaldatakse kaubikule reklaamsildid. Ettevõte arvab maha sisendkäibemaksu nii ostult kui ka muudelt autoga seotud kuludelt. Kaubikut kasutatakse 40% erasõiduks ja 60% äriotstarbel (vedudeks). - Kaubiku ost 100 000 + km 18 000 - Kaubikule reklaamsiltide paigaldus 10 000 + km 1800 - Ülalpidamine (hooldus, kütus jm) kokku igas kuus 3000 + km 540. Omatarbe käibemaksu summa:Kaubiku ostult + reklaamsiltide paigalduskuludelt (18 000 + 1800) : 60 =330 ; 330 * 0,4 = 132 krooni kuus. Ülalpidamiskulult 540 : 0,4 = 216 krooni kuus Omatarbelt maksmisele kuuluv käibemaks kokku 132 + 216= 348 krooni kuus. Näide 2 (seletuskirjast) Ettevõte ostab sõiduauto ja annab selle täielikult töötaja isiklikku käsutusse motivatsioonipaketi osana. Sisendkäibemaksu maha arvata ei ole lubatud, sest autot ei kasutata ettevõtluse otstarbel. Meie arvamuse kohaselt ei ole aga eelnõu autorid arvestanud omatarbe defineerimisel ELi käibemaksudirektiivis avatud mõiste tegelikku sisu. Direktiivi kohaselt käsitletakse omatarbena kauba kasutamist siis, kui see toimub üldjuhul ettevõtlusega mitteseotud eesmärgil. See tähendab, et käibemaksudirektiivi mõistes võiks kasutada teatud määral kaupu isiklikuks tarbeks või muul ettevõtlusega mitteseotud eesmärgil ilma, et see muudaks kogu selle kauba kasutamise omatarvet. Eelnõus sisalduv lähenemine (näide 2) aga välistab üleüldse võimaluse, et töötajale kasutada antud sõiduautot saaks kasutada ka ettevõtluse tarbeks. Osundan, et eelnõus pakutav sõiduautode omatarbe väljaarvutamise käsitlus toob kaasa märkimisväärse halduskoormuse kasvu. See nõuab iga maksukohustuslase kõikide autode puhul põhjalikku arvestust ja maksukohustuslaste raamatupidamistelt aeganõudvaid arvutusi. Raamatupidamisarvestusega kaasnev oluline halduskoormuse kasv on paratamatu ka siis, kui sõiduauto (vm kauba või teenuse) omatarve moodustab ainult protsendi kogu kasutusest. Samas ei ole tehtud mingisugust mõjude analüüsi, mida ikkagi selline muudatus nii maksukohustuslastele kui ka maksuhaldurile kaasa toob. Kuna praegu on eelnõu kooskõlastusringil ja on võimalik selle kohta omi kommentaare ja ettepanekuid esitada, siis kutsun üles kõiki asjast huvitatuid eelnõuga tutvuma ja selle kohta tagasisidet andma. Eelnõu on avaldatud eÕiguses ja ka Kaubanduskoja veebilehel majanduspoliitika aktuaalsete teemade all.
Seotud lood
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.