Käes on aeg majandusaasta lõpetamiseks ning taas on oluliseks teemaks kujunemas
aastaaruandele hinnangu andmine. Asutustel, kellel on oma audiitoriga
ka 2006. aasta majandusaasta aruandele hinnangu andmiseks leping
sõlmitud või teenistuses oma siseaudiitor, kes antud
ülesande täidab, on hästi. Kindla partneri puudumisel
on aga viimane aeg teema juhtkonnani viia.
Audiitoritulles valitseb enamasti ärev õhkkond. Mõned isegikardavad. See, et tegemist on lihtsate inimestega, kelle igapäevatööks on auditeerimine, ununeb tihti. Loomulikult on kaasutusi, kus audiitor ei ole enam ammu halb külaline vaid hoopisnõuandja ja kindlustunde tooja.
Asustus isesaab aga audiitori tulles juba ise palju ära teha, et ennastkindlamalt tunda ning ootamatult tuvastatud puudusi vältida.Valdkonnad, millele aastaaruandele hinnangu andmisel tähelepanupööratakse, on ju iga raamatupidaja arvutis olemas. Ei olesugugi enneolematu analüüsida aastaaruannet iseseisvaltning leida bilansiread, mis on olulise suurusega ning milleleaudiitor kindlasti tähelepanu pöörab. Bilansi rida,mis moodustab 0,9% bilansi või eelarvemahust ilmseltaudiitorile suurt huvi ei paku. Võttes avaliku sektori asutusekorral kõrvale rahandusministeeriumi kodulehel ülevaloleva finantsauditi käsiraamatu lisad, kus väga lihtsaltvälja toodud, mida audiitor peab bilansi võitulemiaruande rida analüüsides jälgima, saate tekitadaendale kontrollküsimustiku, kas kõik vajalikud punktid ontäidetud. Kuigi enamus raamatupidajatele tundub kindlastielementaarne, et aasta lõpus tuleb läbi viia nõueteja kohustuste inventuur, on meie praktikas tihti juhtumeid, kuiaudiitor on sunnitud aruandesse kirjutama, et vastavad inventuurid onläbi viimata, mistõttu ei saa rea õigsuses kindelolla. Ka näiteks nõuete hindamine on valdkond, millestihti esineb puudusi.
Põhivaradeja varude rida hinnates jälgib audiitor kindlasti inventuurideläbiviimise korrektsust – kuidas on vormistatud lugemislehed,kas need on vajalike inimeste poolt allkirjastatud, kas lõppakton juhi poolt kinnitatud jne. Parim lahendus on loomulikult see, kuiaudiitor saab juba inventuuride läbi viimise ajal protseduurivaadelda.
Avalikusektori asutuse korral on auditeerimise eesmärgiks tehingutesihi- ja eesmärgipärasuse hindamise kõrval katehingute seaduslikkus, mille käigus omakorda kindlastitähelepanu riigihangete läbiviimisele pööratakse.Analüüsides saldosid, on lihtsasti võimalik väljatuua ettevõtted, kelledega on tehtud tehinguid mahus, miseeldas riigihanke läbiviimist või riigihankedeklaratsiooni esitamist. Samuti hanked, mis eeldasid kolme pakkujaolemasolu.
Seega saabasutus ise teostada efektiivset enesekontrolli kasutades selleksavalikult olemasolevaid materjale. Ja loomulikult tuleb antudmaterjale kasutada oma asutuse tegevuse parendamiseks mitteaudiitorite eest vigade peitmiseks. Iga audiitor eeldab ning loodab,et audit viiakse läbi selleks, et soovitakse saada tagasisidetjuhtkonna otsuste ja asutuse tegevuse kohta eesmärkidesaavutamisel mitte lihtsalt nõude täitmiseks.
Raamatupidaja.ee koolitus
Miks ja mis huvitab audiitorit avaliku sektori asutuse aastarauannet auditeerides
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.