PwC äsjasest tippjuhtide uuringust tuli välja, et globaalselt on Hiina asemel perspektiivikaimaks välisturuks kerkinud USA ning Eesti olulisimaks turuks tõusnud Läti.
Kasvuootused globaalselt stabiilsed, Eestis aga langenud toob välja, et globaalselt usub ettevõtte müügikäibe kasvatamisse aasta lõikes 39% tippjuhtidest, mis on eelmise aastaga enam-vähem sama tulemus.
Audiitorbüroo PwC partner ja juhatuse liige Ago Vilu
Eestis on aastased kasvuootused tugevalt langenud – mulluse 41% asemel usub käibe kasvatamisse sel aastal vaid 25% ettevõtjatest. Järgneva 3 aasta jooksul on pilt veidi parem, sest globaalselt on optimism isegi kasvanud, ent Eestis mõne protsendi võrra langenud.Kasvuallikatena nähakse Eestis võrreldes mullusega võimalusi pigem uute toodete ja teenuste arendamises. Eelmisel aastal panustas enamik juhte loomulikule kasvule kohalikul turul.Eesti jaoks atraktiivseim Läti turg
Välisturgude atraktiivsuses on toimunud suur ümbermäng – turuvalitseja Hiina asemel on esikohale kerkinud USA. Ka teiste arenenud riikide atraktiivsus välisturgudena on lühiajalises perspektiivis pisut tõusnud ning mitmete BRICS riikide oma langenud, kuna varjatud äri tegemise kulud ja riskid ületavad loodetud tulusust.
Eesti sihtturgudel on toimunud veelgi suurem ümbermäng, sest seni kõige köitvamad Soome ja Rootsi turud on oma kohad loovutanud Lätile, mida peab käibekasvu suhtes oma ettevõttele kõige olulisemaks lausa 41% vastanud ettevõtjatest (mullu 21%). Ka Leedu on teinud suure hüppe, samas kui Venemaa positsioon on oodatavalt tugevalt langenud.
Majanduskeskkonna riskidena Eestis kõrgeimal kohal geopoliitiline ebakindlus
Globaalsed tippjuhid peavad olulisemateks majanduslikeks ja poliitilisteks riskideks seadusandlikku ülereguleerimist (78%) , valitsuste majandust pärssivaid reageeringuid eelarvedefitsiidile (72%), geopoliitilist ebakindlust (72%), kasvavat maksukoormust (70%).
Eestis on suurimateks muredeks geopoliitiline ebakindlus (78%), kasvav maksukoormus (76%), tööjõu puudus (74%).
Olulised globaalsed trendid
Ago Vilu tõi olukorda kommenteerides välja, et piirid on hägustumas – ettevõtted ei tegutse enam ainult traditsioonilistes valdkondades, vaid toimub ka laienemine muudesse sektoritesse. Ka piirid koostööpartneri ja konkurendi vahel on hägustumas sõltuvalt projektist ja ajas muutuvast olukorrast. Mida paremad on koostöövõrgustikud, seda edukam on ettevõte, sest jagatakse nii riske, talente kui tehnoloogiaid. • -56% juhtidest plaanib lähema 3 aasta jooksul siseneda uutesse tegevusvaldkondadesse (ja sama teevad konkurendid) • -Lisaks traditsioonilistele partneritele (näit. hankijad) kaasatakse kliendid, teadusasutused ja sageli ka konkurendid
Kolm olulisimat trendi on:
Laienemine uutesse / mitte-traditsioonilistesse sektoritesse
• -Tehnoloogia vähendab sisenemisbarjääre• -Suurim väljakutse on leida ühisosa ettevõtte põhitugevuste ja kliendi muutuvate soovide vahelKoostöövõrgustike arendamine
• -Piirid koostööpartnerite ja konkurentide vahel on hägustunud• -Jagatakse riske, tehnoloogiat, teadmisi, talenteMultitalendid on järjest hinnatum ressurss
Eesti maksukeskkond vajab muutmist
Ootusi maksukeskkonnale eraldi polnud uuringus välja toodud, ent Ago Vilu hinnangul on tööjõumaksud põhivaldkond, mis vajaks muutmist.Ettevõtjate ja maksumaksjate ootuseid võrreldes toob Ago Vilu välja, et ettevõtjate jaoks on olulised ettevõtte poolt makstavad maksud, mis on töötaja jaoks nähtamatud. Töötajatele on olulisemad aga tulumaks ja tulumaksuvaba miinimum.Kokkuvõtteks
Ago Vilu jaoks oli suurim üllatus see, et globaalsetel turgudel kerkis tippu USA ja et Venemaa suhtes tuntakse nii sügavat pessimismi. Üllatav oli ka see, et Eestis on ettevõtjate kasvuootused nii tugevalt all.„Olukord, mil kohaliku turu kasv on vaibumas ja kasvuallikaks enam uued tooted/teenused survestab ehk ettevõtjaid rohkem innovaatilisusele ja tegudele,“ loodab Ago Vilu.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
HRX on pereettevõtte taustaga rahvusvaheline logistikaettevõte, mis teenindab aastas enam kui 5000 klienti ning toimetab kohale üle 400 000 saadetise kogu Euroopas.