• 04.11.08, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Katseaeg - läbi see edukalt!

Esimesed 4 kuud uuel töökohal on oma võimete tõestamise aeg. Möödas on stressirohke kandideerimisfaas, kuid ees ootab veelgi pingelisem periood!Pahatihti arvatakse, et katseaeg on ebakindel periood, mille jooksul võib tööandja töötajast iga hetk päeva pealt lahti öelda. Siiski ei tuleks katseaega üldsegi mitte nii ühekülgselt näha: ka sina, kui töötaja, saad selle perioodi jooksul endas selgusele jõuda, kuidas antud ettevõte sulle sobib, kas sa tunneksid end selles uues keskkonnas ka pikemas perspektiivis hästi.
Samamoodi on ka tööandjal võimalus jälgida selle aja vältel sinu kogemusi ja sobivust ametikohale ning oma otsust, millega sa väljavalituks osutusid, kontrollida. Kui koostöö kummalegi poole ei sobi, saab kumbki lepingupool kiiresti sõlmitud kokkuleppest taganeda.
Esmamulje loomine
Esmakohtumisel otsustavad vaid mõned esimesed sekundid, kas osapoolte vahel hakkavad domineerima sümpaatia- või antipaatiamõjutegurid ning kas start uuel ametikohal õnnestub või mitte. Esmamuljel tekkinud signaalid on sedavõrd olulised, et neid on hiljem praktiliselt võimatu parandada.
Esmamulje tekib:• 55 % mitteverbaalsetest signaalidest• 38 % hääletoonist• 7 % väljaöeldustSeega mängivad mitteverbaalsed signaalid nagu üldine käitumine, kehakeel ja välimus märkimisväärset rolli sinu karjääriredelil. Jälgida tuleb oma riietusvalikut ning oluline on jätta endast avatud ning sõbralik mulje, kontrollida nii oma žeste kui ka miimikat.
Ametlikud ja mitteametlikud reeglid
Igas ettevõttes on kasutusel kaks reeglite süsteemi: esiteks muidugi ametlikud reeglid, millega saate tööle asudes koheselt tutvuda. Ametlikke reegleid, nagu alluvussuhted ja vastutusalad, saab küsida kolleegidelt ja ülemuselt. Mitteametlike reeglite väljaselgitamiseks pead aga ise tegema vaatlusi ning kasutama oma otsustamisvõimet.
Uustulnuk satub keskkonda, kus kehtivad juba ammu paikapandud „mängureeglid“. Kaua koostöötanud kolleegidel on seljataga ühine ajalugu, nad kasutavad väljatöötatud käitumismustreid ning ootavad, et uustulnuk end nendega kohandaks.Kõik „vanad“ teavad üksteise nurki ja servi, saavutusi ja ebaõnnestumisi, talente ja puudujääke haridusteel, ülemuse juhtimisstiili – vaid „uus“ ei tea seda kõike veel. Nii ei ole harvad olukorrad, kus teadmatusest seltsitakse „valede“ kolleegidega ning ootamatult satutakse „outsider’iks“.Järgida tuleks seega mõningaid reegleid:1. Ole avatud ja anna enda kohta asjakohast informatsiooni – kus oled töötanud, mis kandist sa pärit oled.2. Ole aktiivne, tutvusta end ise sõbralikult ja suhtle julgelt uute kolleegidega, kuid ära „liida“ end liigse rutakusega mõne sõpruskonna külge.3. Tunne aktiivselt huvi teiste saavutuste ja arvamuste vastu ning loo kontakte. Uuri oma kolleegide tööülesandeid ja näita üles huvitatust saadud informatsiooni kohta. Minge lõunale erinevate kolleegidega.4. Oma erialaseid teadmisi käi esialgu välja teatud ettevaatlikkusega: ei maksa kohe kogu pagasiga sprintida. Kui soovid teha ettepanekuid, siis tee seda tundlikult ning ilma „mina tean paremini“ suhtumiseta.Saavuta ülemusega hea kontakt
Hea läbisaamine ülemusega on määrava tähtsusega, sest ülemus on see, kes otsustab ettevõttes kõige „hea ja halva“ üle. Tema saab sind aidata su uue ülesannetevaldkonna paikapanekul, jagab sulle korraldusi ning lõpuks otsustab just tema sinu saavutuste ning katseaja läbimise üle. Sinu töösaavutused peavad olema mitte ainult objektiivselt suurepärased, vaid ka ülemuse, seega subjektiivse nägemuse kohaselt õnnestunud.
Mida parem on sinu läbisaamine ülemusega, seda heatahtlikumalt hindab ta sinu tööalast kompetentsust. Häid suhteid saab luua püüdes ise ülemusega suhtlust alustada. Näiteks sobival hetkel pisut smalltalk’i arendades ning reeglipäraselt tagasisidet küsides.
• Alusta vestlust näiteks liftis, kööginurgas, nõupidamiste pauside ajal, üksteisest koridoris möödudes.
• Kui satud ülemuse tööruumidest mööduma ning uks on avatud, peatu hetkeks ukseavas ning tervita sõbralikult.• Hoia end kursis aktuaalsete teemadega meedias, nii näiteks saad sobival hetkel võtta jutuks mõnd ajalehe artiklit, mis otseselt või kaudselt teie ettevõtet või ülemust võiks puudutada.
Pea meeles, et ülemused on sageli harjunud, et nende poole pöördutakse üldjuhul vaid ametlikel asjaoludel: olgu siis teemaks palgatõus või tagasiside küsimine saavutustele. Kogemusest lähtudes arvavad nad sageli, et nende poole pöördutakse, kui midagi on läinud valesti ja nad peavad leidma probleemidele lahendusi. Püüa seega jätta endast mulje, mitte kui vaid „halbade sõnumite toojast“, sest seda suurem on ülemuse rõõm sind kohates.
Lõpetuseks
Lõpetuseks pea meeles, et edu võti ei seisne mitte informatsiooni omamises, vaid inimestes. Edu saavutamiseks on määrava tähtsusega just heade suhete loomine kolleegide ja ülemusega. Ole tähelepanelik ning tunneta, mis toimub sind ümbritsevas keskkonnas, jälgi seal kehtivaid kombeid ning seejärel pane paika oma roll.
Allikas: www.monster.de

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 05.12.24, 07:30
Avalikusta kliendi võlg ja tagastamise kiirus kahekordistub
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Raamatupidaja esilehele