20. kuupäevaks tuleb taas esitada KMD INF, kuhu tuleb kanda ka firmaautode andmed. Lugejate küsimustele vastab Sisekaitseakadeemia maksunduse ja tolli õppetooli juhataja Tõnis Elling.
1. Kas KMD read 5.3 ja 5.4 tuleb ka siis täita, kui sõiduauto on äriühingu nimele registreeritud, aga selle autoga seotud kulutustelt sisendkäibemaksu maha ei arvata. Näiteks ühel perioodil ei ole autol mingeid kulutusi või siis ettevõtja ei pea vajalikuks üldse sisendkäibemaksu kulusid maha arvata?
KMD ridade 5.3 ja 5.4 täitmisel on maksuhaldur oma nõudmisi täpsustanud. Kui äriühingul on ettevõtluse tarbeks kasutusel sõiduauto ja mingil perioodil selle autoga seotud sisendkäibemaksu maha ei arvata, siis ridadel 5.3 ja 5.4 tuleb autode arvu ikkagi näidata. Lihtsalt sisendkäibemaksu summa lahter jääb täitmata. Maksuhalduri hinnangul tuleb eristada autode arvu märkimiseks eristatud kasti täitmist ja sisendkäibemaksu summa märkimiseks jäetud kasti.
2. Kas ja kuidas toimub äriühingu sõiduauto KMD ridadel 5.3 ja 5.4 deklareerimine, kui äriühingu kogu ettevõtluse moodustab maksuvaba käive?
Kui autot kasutatakse ettevõtluses ja sisendkäibemaksu maha-arvamise õigus puudub seoses sellega et ettevõtja kogu käive on maksuvaba käive, siis tuleb kasutuses olevat sõiduautot deklareerida KMD real 5.3, näidates ära auto arvu. Sisendkäibemaksu summa märkimise lahter jääb täitmata. Kui sama autot kasutatakse üksnes osaliselt ettevõtluse tarbeks (tehakse ka erasõite), siis tuleb auto arv näidata real 5.4.
3. Kas ja kuidas tuleb KMD deklareerida sellist sõiduautot, mis ei osale ettevõtluses ja millega seotud kulutustelt sisendkäibemaksu maha ei arvata?
Kui sõiduautot ei kasutata ettevõtluses ja seda isegi mitte osaliselt, siis ei ole vaja ka autot deklareerida KMD real 5.3 ega ka 5.4. Selline olukord võib tekkida näiteks MTÜ ja SA puhul kui autot kasutatakse üksnes põhikirjaliste eesmärkide saavutamiseks.
4. Kas KMD real 5.4 sõiduauto deklareerimine eeldab seda, et selle auto pealt peab alati olema tasutud erisoodustusmaksud?
Kindlasti mitte. Sõiduautoga seotud kulutuste osaliseks maha-arvamiseks võib maksumaksjal olla mitu erinevat põhjust. Võib juhtuda, et maksumaksja ei ole päris kindel sõiduauto igakuises kasutuses, kas tuleb mõni erasõit ette või mitte. Siis segaduste vältimiseks loobub maksumaksja 100% maha-arvamisest. Kuid sellegi poolest erasõite ei tehta. Või siis maksumaksja arvab ainult 50% sisendkäibemaksu maha, aga töötaja hüvitab erakasutusega seotud kulutused. Sellisel juhul ei saa samuti rääkida erisoodustusest, kui töötaja ise hüvitab sõiduauto erakasutusega seotud kulutused.
5. Kas võib olla nii, et äriühingu sõiduautot deklareeritakse ühel maksustamisperioodil KMD real 5.3 ja teisel perioodil 5.4?
See on reaalne olukord. Käibemaksu maksustamisperioodiks on kalendrikuu. Nii arvestatakse sõiduauto kasutust ja sisendkäibemaksu maha-arvamise õigust ka maksustamisperioodide lõikes, ehk siis kalendrikuu järgi. Kui ühel maksustamisperioodil kasutatakse seda sõiduautot eranditult maksustatava ettevõtluse tarbeks, siis deklareeritakse selle autoga seotud kulutused KMD real 5.3. Kui aga järgmisel kuul tuleb ette ka mõni ettevõtlusega mitteseotud sõit, siis deklareeritakse see sama auto KMD real 5.4. Kolmandal perioodil võib uuesti juhtuda, et seda sama sõiduautot kasutatakse jällegi eranditult maksustatava ettevõtluse tarbeks, siis tuleb seda autot deklareerida jälle KMD real 5.3.
6. Kui sõiduautot kasutatakse eranditult maksustatava ettevõtluse tarbeks ja ühel kuul tuleb ette üks juhuslik töötaja poolne erasõit, kas siis seda autot tuleb deklareerida KMD real 5.3 või 5.4?
Kui sõiduautot kasutatakse eranditult maksustatava ettevõtluse tarbeks, siis deklareeritakse seda sõiduautot KMD real 5.3. Kui ühel maksustamisperioodil tuleb vahele juhuslik erasõit töötaja või juhi poolt, siis sellel konkreetsel maksustamisperioodil deklareeritakse see sama auto KMD real 5.4. Seda isegi siis, kui töötaja ise erakasutusega seotud kulutused arve alusel hüvitab. Kulude hüvitamine välistab küll erisoodustuse tekkimise tulu- ja sotsiaalmaksuseaduse tähenduses, kuid ei anna siiski õigust sõiduautoga seotud kulutusi sellel perioodil 100% maha arvata.
7. Kui sõiduautot kasutatakse 100% ettevõtluse tarbeks, aga maksumaksjal on ainult osaline sisendkäibemaksu maha-arvamise õigus, kus siis tuleb sellist sõiduautot KMD-l deklareerida?
Kui maksumaksjal on ainult osaline sisendkäibemaksu maha-arvamise õigus (osaliselt maksuvaba käive), aga sõiduautot kasutatakse 100% ettevõtluse tarbeks, siis tuleb seda autot deklareerida KMD real 5.3, hoolimata sellest, et sisendkäibemaksu summa lahtrisse ei kirjutata 100% sõiduautoga seotud kulutustest. Ehk siis 100% ettevõtluses kasutatav auto ei tähenda alati, et selle autoga seotud kulutustest saab 100% sisendkäibemaksu maha arvata. Võib olla tegemist maksuvaba ettevõtlusega.
8. Kui äriühing soetab sõiduauto müügiks, kas siis tuleb KMD real 5.3 lahtris näidata soetatud auto/de arv?
Kui äriühing soetab sõiduautod müügiks, siis ei tule soetatud autode arvu deklareerida KMD real 5.3, hoolimata sellest, et selle auto ostul tasutud sisendkäibemaks arvatakse maha 100%. Ridadel 5.3 ja 5.4 täitmisel välistatakse sõnaselgelt müügiks soetatud autode deklareerimine.
9. Kui äriühing soetab endale sõiduauto, et see teisele äriühingule edasirendile anda, kas ja kuidas siis tuleb seda sõiduautot KMD-l näidata?
Juhul kui sõiduauto soetatakse ainuüksi eesmärgil see teisele äriühingule edasi rentida, siis seda sõiduautot ei tule KMD real 5.4 näidata. Loomulikult on õigus selle auto seotusega ja ka kasutusega seotud kulutustelt 100% sisendkäibemaksu maha arvata, sest sõiduautot kasutatakse 100% maksustatava ettevõtluse tarbeks. Küll aga ei tooda sõiduauto arvu ega ka selle sõiduautoga seotud sisendkäibemaksu summasid eraldi KMD real 5.3 välja.
10. Äriühingu igapäevases kasutuses on N1 kategooria auto, mida kasutatakse 100%-liselt ettevõtluse tarbeks. Kas sellise autoga seotud sisendkäibemaksu summad tuleb deklareerida KMD real 5.3?
KMD real 5.3 tuleb deklareerida ettevõtluses kasutatavate sõiduautode arv ja nendele tehtud kulutuste sisendkäibemaks. Sõiduauto mõiste on nüüdsest defineeritud KMS § 2 lg 12, mille kohaselt on sõiduauto KMS tähenduses M1 kategooria sõiduk, mille täismass ei ületa 3500 kg ja millel lisaks juhiistmele ei ole rohkem kui 8 istekohta. Ehk, siis N1 kategooria autot ega ka selle autoga seotud sisendkäibemaksu ei tule KMD real 5.3 eraldi välja tuua.
Autor: Tõnis Elling, Tuuli Seinberg
Seotud lood
Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas. Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.