Raamatupidamisteenuste osutajaid tuleks hakata atesteerima, sest praegusel ajal võib kergesti juhtuda, et teenuse otsija satub parimat hinda valides raamatupidaja peale, kes küll liidab, lahutab ja korrutab, aga ei jaga, kirjutab Rödl & Partner juhatuse liige Reidi Strandberg.
Raamatupidamisteenuste hinna teema pigistab teenuse osutajaid järjest tugevamini. Olukord kisub kohati nii hulluks, et vaja on hakata mõtlema raamatupidamisteenuste osutajate atesteerimisele, et teenuse ostjatele mingisugustki kindlustunnet võimaldada.
Olin hiljuti seltskonnas, kus igaüks tutvustas ennast ja ütles millega ta peale põhitöö veel tegeleb. Üks tütarlaps teatas uhkusega hääles, et vabal ajal teeb ta oma venna firmas raamatupidamist, kuigi ta pole päevagi raamatupidamist õppinud. Mul hakkas natukene kõhe. Tänasel päeval võib paraku igaüks, kes on koolis numbrid selgeks õppinud ja liita oskab, ennast juba raamatupidajaks nimetada. Ning see on viinud meid välja olukorrani, kus pahatihti raamatupidaja liidab, lahutab ja korrutab, aga ei jaga.Huvitav on see, et kui me läheme restorani sööma, siis me eeldame, et kokk, kes meile süüa keedab, on seda ametit ka õppinud. Aga kodus ema tehtud toit on ju samuti väga maitsev. Vahe on selles, et kui emal toit põhja kõrbeb, on üle soolatud või lihtsalt ei tulnud välja, siis me anname selle talle naeratades andeks ja teeme väikese võileiva nälja peletuseks lootes, et homme läheb paremini, aga kokale me andeks ei anna. Ja nüüd küsigem, et kas ja mil määral me raamatupidajale oleme valmis andeks andma kui tema teadmatusest, eksimusest või lihtsalt lohakusest tulenevad vead põhjustavad meile täiendavaid kulutusi.Äriseadustik ütleb, et juhatus korraldab äriühingu raamatupidamist. Juhatus koostab majandusaasta aruande, juhatus allkirjastab aruande, üldkoosolek kinnitab aruande. Raamatupidaja ei vastuta nagu mitte millegi eest.Asjatundlikud raamatupidamisteenuse tarbijad oskavad teenuse pakkuja valikul lähtuda enamatest kriteeriumitest kui üksnes hind.Olulisemad küsimused, mida raamatupidamisteenuse osutaja valikul küsima peaks, on järgmised:
• milline on raamatupidaja töökogemus ja haridustase• kuidas on tagatud raamatupidaja asendatavus• mille eest raamatupidamisteenust osutav firma vastutab• kuidas on korraldatud firmas töötajate koolitus• kas firmas töötab ka maksuspetsialist• millise tarkvaraga töötatakse, kas programmide litsentsid on olemas• kuidas on kindlustatud varukoopiate tegemine, andmete säilitamine ja taastamine• kas raamatupidajad töötavad büroos või kodudes ning sellest lähtuvalt kus ja kuidas hoitakse teie dokumente, kuidas on tagatud teie dokumentide säilimine• kuidas on tagatud teie firma ärisaladuste hoidmine, kelle on teie dokumentidele ning raamatupidamise andmebaasidele ligipääs• kas firmal on sõlmitud vastutuskindlustuslepingTeenuse pakkuja valikul on hea silmas pidada, et kõik äriühingud on üldjuhul loodud kasumi teenimise eesmärgil. Marginaalid täna raamatupidamisteenuste turul on üsna madalad. Kui te saate mitu pakkumist ja võrdlete neid, siis katsuge välja selgitada, mille arvelt on üks pakkumine teisest erinev.Eelpooltoodud küsimused võiksid siin vastuse leidmist hõlbustada. Ning kui erinevused on tuvastatud, siis on juhatuse otsustada milliseid riske ta raamatupidamise korraldamisel on valmis võtma ja kuivõrd need riskid end õigustavad.Võimalus on magada kas viietärnihotellis või magamiskotiga puu alla. Mõlemal variandil on omad võlud ja valud, positiivne on see, et meil on võimalik valida vastavalt võimalustele ja vajadustele.Soovida jääb vaid tarkust oma vajadustele vastava võimaluse valikul.
Autor: Lemmi Kann, Reidi Strandberg
Seotud lood
Raamatupidamisteenuste hinnad tunduvad praegusel ajal olema sama ettearvamatud nagu kevadine ilm. BDO Eesti juhtiv partner ja tegevjuht Sulev Luiga annab head soovitused, kuidas „õige” hinnaga teenust ära tunda.
Äripäeva tänases KUIDAS-loos on püstitatud küsimus – mis oleks, kui laseks kliendil ise otsustada, mida ta on nõus toote või teenuse eest maksma? Mis siis juhtub ja kas see ka toimib?
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.