Raamatupidamisteenuste hinnad tunduvad praegusel ajal olema sama ettearvamatud nagu kevadine ilm. BDO Eesti juhtiv partner ja tegevjuht Sulev Luiga annab head soovitused, kuidas „õige” hinnaga teenust ära tunda.
Pole just harvad need juhud, kui sobivat raamatupidamisteenust otsiv ettevõtja saab täpselt ühesuguste hinnapäringute peale erinevatest raamatupidamisfirmadest pakkumised, mille hinnatase erineb kordades. Piltlikult öeldes võiks rahasummasid, mida sarnase mahuga teenuse eest küsitakse, võrrelda näiteks Väikse Munamäega, mille kõrvale on sattunud Mount Everest.
„Hetkel tundubki turul hindade osas olevat tavapärasest segasem periood,” nentis audiitor- ja konsultatsiooni firma BDO Eesti juhtiv partner ja tegevjuht Sulev Luiga.
Miks raamatupidamisteenuste hinnatase kordades erineb ning kuidas selles virr-varris valida välja parim hinna-kvaliteedi suhe?
Selgitab Suleb Luiga:
Miks hinnad kõiguvad? Erineva mõjuga põhjuseid on mitmeid:
* Majandussurutise tingimustes on paljude raamatupidajate palka vähendatud või nad on jäänud tööta. Seetõttu on paljud uued tegijad samaaegselt alustanud turule sisenemist ja omal käel raamatupidamisteenuse pakkumist. Tavapäraselt tehakse seda madalamaid hindu pakkudes.
* Vanemad olijad on valdkonna arendamisse ja pädevasse tööjõusse investeerinud märkimisväärseid summasid ning püüavad saada investeeritud raha tagasi. Reeglina viitab korralikumale investeeringule kõrgem tehniline kvaliteet (mida klient ei pruugi mõista-samaväärselt hinnata).
* Paljud vanad turul olijad lähevad uute tulijate poolt tekitatud hinnalangusega kaasa. Loodetavasti suudavad nad ka oma ärimudelit sobivalt kohendada.
* Kulude kokkutõmbamise eesmärgil on paljud teenuse tarbijad otsustanud korraldada hankekonkursse. Üksteisest mitteeristuvate teenuste osutajate puhul kujuneb konkursi võitmisel määravaks madalam hind. Isegi kui klient muidu ei soovi teenuse kvaliteedi olulist langemist (ehk on olemasoleva teenuse tehnilise kvaliteediga rahul), on ta majandusoludest lähtuvalt sunnitud võtma tavapärasest suuremaid riske madalama hinnaga teenuseid tarbides.
* Ettevõtted otsivad uusi võimalusi oma tugiteenuste (sh raamatupidamine) sisseostmiseks, kuna majanduslangus on näidanud, et lepingust lahtiütlemine või madalama hinna tingimine on odavam ja ajasäästlikum kui töötajate koondamine või töötasude vähendamine.
* Mitmed rahvusvahelised kontsernid loovad endile nn arvestuskeskusi (peamiselt personali-ja palgaarvestuskeskused kuid ka ostureskontrokeskused; müügireskontrokeskused jmt), mis mõjutavad tööjõu puudujääki või ülejääki arvestustöötajate turul - sõltuvalt siis kas Eesti tütarettevõtteid puudutav keskus luuakse Eestis või väljaspool.
Kuidas valida teenuse eest aus ja õige hind ning kuidas pääseda mitteasjakohasest teenusest tekkivatest probleemidest?
Raamatupidamisteenuse omahinna kujundavad põhiosas teenust osutavate isikute oskused. Muudel võrreldavatel tingimustel (näiteks usaldusväärsus ja muud väärtused on samad), tasub analüüsida, kas raamatupidamisteenused on omavahel võrreldavad.
Teenuse hind sõltub objektiivselt järgmistest kliendi vajadustest (loetelu ei ole kindlasti lõplik):
* Lihtsamad arvestustööd, mis ei vaja suuremat erialast juhendamist ega erialaseid oskusi, samuti näiteks võõrkeele oskusi (nn mittebilansivõimelisus)
* Eesti hea tava kohane ametlik raamatupidamine ja aruanne, mille teeb ära üks eesti keelt rääkiv raamatupidaja (nn bilansivõimelisus)
* Sama, kuid raamatupidaja peab lisaks oskama suhtlustasandil mõnd levinumat võõrkeelt (peamiselt vene või inglise)
* Eelnevale lisaks nõutakse "eksootilise" võõrkeele oskust
* Sama, kuid nõutakse lisaks maksuseadustega kursis olekut ja maksudeklaratsioonide esitamist
* Lisaks eelnevale nõutakse konsolideeritud aruandluse koostamise oskust
* Eelnevale lisandub ettevõttesisene ja/või kontsernisisene täiendav aruandlus
* Sama, kuid lisandub võõrkeeles ettevõttesisene või kontsernisisene täiendav aruandlus
* Bilansivõimelisusele lisandub IFRSi oskamise vajadus
* Eesti olude tundmisele lisandub rahvusvahelise maksustamisega kursis olek
* Tavapärastele pearaamatupidaja oskustele lisandub mõne "eksootilise" raamatupidamistava (näiteks US GAAP) oskamise vajadus
* Bilansivõimelisusele ning rahvusvaheliste nõuete tundmisele lisandub riigipiire ületav ulatus (näiteks arvestust peetakse n arvu riikide residentide üle samaaegselt)
* Eelnevale lisaks tuleb teenust osutada meeskonnaga (suured mahud ja/või kiired tähtajad) - teenuse osutajal peavad olema (projektimeeskonna) juhtimisoskused ja projektimeeskond
* Eelnevalt kirjeldatud keerukaimatele nõuetele lisaks hõlmab raamatupidamisteenus ka märkimisväärseid finantsjuhtimise elemente
Raamatupidamisteenuse osutajat valides tasub samu punkte analüüsida ka teenuse pakkujate lõikes ehk kes milleks on võimeline. Peamised lõhed hinna ja kvaliteedi vahekorras tekivad siis, kui lihtsa teenuse osutamiseks kasutatakse "arvestusala raskekahurväge" ning ka vastupidi - keerulist teenust püütakse osutada kliendile "mobiilsest autokontorist".
Seotud lood
Raamatupidamisteenuste osutajaid tuleks hakata atesteerima, sest praegusel ajal võib kergesti juhtuda, et teenuse otsija satub parimat hinda valides raamatupidaja peale, kes küll liidab, lahutab ja korrutab, aga ei jaga, kirjutab Rödl & Partner juhatuse liige Reidi Strandberg.
Äripäeva tänases KUIDAS-loos on püstitatud küsimus – mis oleks, kui laseks kliendil ise otsustada, mida ta on nõus toote või teenuse eest maksma? Mis siis juhtub ja kas see ka toimib?
Infopanga võlaregister on viimase nelja kuu jooksul aidanud ettevõtetel võlglastelt tagasi saada keskmiselt 47% võlgadest ja augustis tõusis see näitaja koguni 79%-ni.